S’inaugura la Campanya de promoció de compra local característica de finals d’any, coincidint amb l’època de més despesa econòmica de la ciutadania, les festes nadalenques, i que en els darrers anys s’ha avançat amb la celebració del Black Friday, un període de descomptes que se celebra a finals de novembre, i al qual s’hi suma un gran nombre de comerços de la ciutat. Enguany, l’objectiu de la Campanya, impulsada des de l’Ajuntament, és nreactivar i potenciar el consum de proximitat, millorar l’economia de la ciutat, l’ocupació i les seves relacions socials, alhora que reduir la mobilitat per contribuir a la contenció de la pandèmia de Covid-19.
Aquesta iniciativa vol reforçar la tradicional Campanya de Nadal que s’organitza des de l’Agrupació del Comerç i la Indústria, i s’allargarà fins al mes de gener, incloent-hi el període de rebaixes. L’Ajuntament, sota l’eslògan «Sóc de Santa Coloma, compro a Santa Coloma», vol fomentar el vincle emocional amb la ciutat, i explicar que comprar en l’entorn on vius comporta molts beneficis per la comunitat. S’han distribuït 360 banderoles pels carrers, 2.000 cartells i 3.000 calendaris per les botigues, i 22 cartells publicitaris d’exterior, entre altres accions. La inversió de l’Ajuntament ha estat de 25.000 €.
Enguany, la il·luminació de Nadal s’iniciarà el divendres 27 de novembre, abastarà més zones i doblarà el nombre de bombetes i elements lumínics (arbres, boles i caixes de regal gegants). A banda de la inversió habitual de cada any, l’Ajuntament farà una aportació de 40.000 € a l’Agrupació, com a mesura extraordinària per tal que els comerciants no paguin res, donada la situació de greu crisis que pateixen, i per reactivar les compres a la ciutat durant les festes. Els principals eixos de la ciutat i els espais més emblemàtics també tindran aquest any elements decoratius lumínics.
D’altra banda, aquestes festes de Nadal no es duran a terme les principals activitats infantils que cada any es programen des de l’Agrupació, però sí que es realitzaran la Fira de Nadal del Fondo i també el Trenet, així com diverses iniciatives virtuals a través d’aplicacions mòbils, com una gimcana per dinamitzar els carrers o un photocall. Amb totes aquestes accions es vol intentar mantenir l’esperit nadalenc, conservant o reinventant les activitats tradicionals, i alhora respectar les mesures sanitàries.
Marketplace
Les restriccions de mobilitat imposades afavoreixen el fet que les persones no es puguin desplaçar a altres poblacions per comprar, de manera que s’han de reforçar els punts de venda als barris, i alhora s’han d’afavorir les compres virtuals, per evitar els contagis. En aquest sentit, fa un mes l’Ajuntament va posar en marxa la plataforma de compra online comprasantacoloma.cat, que permet a la ciutadania fer comandes per internet a les parades dels mercats municipals i establiments d’alimentació de la ciutat i rebre-les al domicili de forma gratuïta. És un projecte que s’ha dut a terme de la mà de l’Agrupació i dels mercats municipals, i que té com a objectiu impulsar i modernitzar el teixit comercial local, en el marc de les mesures econòmiques per a pal·liar els efectes de la Covid-19. La plataforma ha arrancat amb la participació de 40 parades dels mercats municipals i establiments d’alimentació, i durant el 2021 es preveu superar el centenar de punts de venda, afegint altres sectors del comerç local.
Ajuts al comerç
Enguany, l’Ajuntament ha destinat 217.790 € a subvencions per al comerç i la restauració locals, un 73,40 % més que l’any passat. D’aquestes, el 93 %, 202.514,69, s’han donat en grames (1 grama és igual a 1 €), per aconseguir que el diner circuli més vegades i durant més temps dins del teixit comercial local, estimulant la oferta i la demanda internes. A banda d’això, s’està treballant en la certificació de criteris socials per reconèixer a aquells comerços que disposen de productes ecològics, al comerç cooperatiu, l’eliminació de les bosses de plàstic, l’associacionisme o l’ús d’energia verda, entre d’altres.
Al Mercat de Sagarra s’està duent a terme la campanya ‘Enfortim l’economia comunitària’, una actuació conjunta entre el mercat i l’institut Ramon Berenguer IV, organitzada per l’Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP) i amb el suport de l’Ajuntament. Els alumnes d’aquest centre educatiu estan dissenyant un logotip per al mercat. Per a fer-ho, realitzen activitats a l’aula i visites al mercat, per aprendre el seu funcionament així com l’important rol comercial i social que tenen els mercats, i per extensió el comerç local, en la configuració econòmica i social de la ciutat. Destacar també l’important esforç que està fent l’Ajuntament per a l’ordenació dels mercats de venda no sedentària, i per compatibilitzar el seu funcionament amb les mesures de prevenció per fer front a la Covid-19.
Un dels sectors més important de l’economia
El sector del comerç, els serveis i la restauració és un dels més importants de l’economia local, amb 2.254 establiments actius, dels quals 1.225 són de comerç al detall, 469 de serveis i 560 de restauració. Pel que fa als comerços, la majoria són d’alimentació (519), seguits dels d’equipament de la llar (228) i equipament de la persona (206), i al Districte I (Barris Centre, Cementiri Vell i Can Mariner) és on es concentren molts d’ells (394). El sector del comerç també és un dels que genera més llocs de feina a la ciutat; hi han registrades 1.555 persones contractades i 1.467 donades d’alta com autònomes. En total, més de 3.000 treballen al sector. Són dades del tercer trimestre d’aquest any.