Més de 3.000 alumnes s’han format a l’Escola de Música en els darrers 40 anys

Per celebrar el 40è aniversari, l’Escola prepara un cicle de quaranta concerts arreu de la ciutat. Enguany s’hi han matriculat 415 alumnes, un 12% menys, a causa de la pandèmia.

Aquest mes de novembre, l’Escola de Música Can Roig i Torres, que depèn del Patronat Municipal de la Música de Santa Coloma, compleix 40 anys de trajectòria, durant els que hi han estudiat més de 3.000 alumnes de la ciutat; més d’una setantena han continuat la seva activitat musical fora de l’escola, dels quals uns 45 s’hi dediquen professionalment, a la docència o a l’activitat concertística, o ambdues coses. Actualment, està integrada per 26 professors/es formats/des en diferents especialitats, i hi ha matriculats/des 415 alumnes.

Per celebrar el seu aniversari, el centre està preparant un cicle de quaranta concerts, repartits en diferents espais de la ciutat: l’Auditori, el Teatre Sagarra, les quatre Biblioteques, Can Sisteré i Museu Torre Balldovina, entre d’altres. Les actuacions formaran part del programa de la 3ª Mostra Music & Roig, que aquest any se celebrarà del 12 al 19 de març i tindrà com a lema "40 anys, 40 concerts". Hi ha previst que hi participin solistes, tots els grups instrumentals i corals de l’Escola, i exalumnes que han iniciat carrera concertística. La Mostra podrà variar en funció de l’evolució de la pandèmia de la Covid-19, i s’adaptarà a les mesures sanitàries establertes.

Xifres del 2020/21


Enguany el nombre d’alumnes matriculats/des és de 415, una xifra que ha patit una lleugera davallada (11,7%) respecte a anys anteriors a causa de la situació sanitària actual. En els darrers anys, la mitjana de persones matriculades se situava entorn dels 470 alumnes. Durant el curs 2020/21, el 77,83% tenen menys de 18 anys, la gran majoria fan classes de Llenguatge musical (320), més de la meitat estudien un instrument musical (269), essent el piano el més escollit (90), seguit de la guitarra (45) i el violí (41). Més de la tercera part fa cant coral (145) i 153 alumnes formen part de grups instrumentals i orquestres. El gran nombre de formacions és un element destacat de l’escola, ja que permet a l’alumnat tocar en un grup des de ben aviat, i això els motiva i fidelitza.

Des del curs 2018-2019, l’Ajuntament atorga beques per fer front a les despeses d’escolaritat de l'alumnat empadronat a Santa Coloma. L’any passat es van rebre 24 sol·licituds i es van concedir 14 beques, amb un import total de 2.502,64 euros. Enguany, el nombre de sol·licituds s’ha duplicat, arribant a les 53, i justament pocs mesos abans les bases van ser modificades per ampliar els ajuts.

Oferta formativa


El Pla d’Estudis abasta des de la sensibilització musical, a partir de tres anys, fins a estudis de nivell elemental, mitjà i ampliació, amb l’oportunitat també de preparar-se per les proves d’accés als estudis de Grau Superior de Música. D’altra banda, hi ha classes d’instruments, tallers d’adults, cant coral per a totes les edats, grups instrumentals i vocals i orquestres, música de cambra, tallers per a nadons, etc. Un ampli ventall adreçat a l’alumnat que vol gaudir de la música tant de manera amateur com més professionalitzada. Des del 2015, s’organitza el Stage d'Interpretació Musical Can Roig i Torres, una trobada única adreçada a alumnes de tot Catalunya, on es conviden professors/es de l'ESMUC, del Conservatori del Liceu i primeres figures del panorama musical concertístic.

Centre de referència a la ciutat

El novembre de 1980 es posava en funcionament la primera llavor de l’Escola municipal de Música, amb 169 alumnes. Sense edifici propi, s’impartien classes en diferents espais de la ciutat. El 1985 es va inaugurar l’Escola Municipal de Música a Can Roig i Torres, amb director, equip docent i pla d’estudis. El Curs 1986-87, l’escola es va convertir en Conservatori Elemental de Música, i va començar a impartir estudis reglats i atorgar titulacions oficials de nivell elemental. El 1993, la LOGSE va implantar una nova organització dels estudis musicals per alinear-se amb els països europeus. En aquest context, el centre es va convertir en l’Escola de Música Can Roig i Torres i es va adequar al nou model d’escola, vigent en l’actualitat.

La construcció de l’Auditori Can Roig i Torres (2007), l’ampliació de noves aules, i l’adequació i remodelació dels espais, van constituir el marc ambiental idoni per a una formació musical de primer nivell, que han convertit el centre en un referent de qualitat humana, social i musical. El 2013, l'escola va impulsar la creació de la Banda de Música, actualment entitat pròpia vinculada a l'escola que consta de 50 membres d’arreu de Catalunya.

A prop de la ciutadania

L’escola treballa per apropar-se a la ciutadania mitjançant diferents iniciatives, i amb l’objectiu de fer un treball en xarxa en els àmbits educatiu i social amb les diferents entitats i escoles de la ciutat. Alguns dels projectes més destacats són Santa Coloma Sona (9 anys en funcionament i pel que han passat 180 alumnes), i Santa Coloma Sona + (4 anys en funcionament), que pretenen apropar i sensibilitzar en la iniciació musical a nenes i nens que, en condicions normals, mai tindrien accés a aquesta formació. Altres iniciatives són Ara toca cantar (7 edicions), els concerts per l’Aula d’extensió universitària i per les Residències de la gent gran i el Musicalment, organitzat amb l’Ajuntament i l’associació AMMAME (Amics del malalt mental, 9 edicions).