Gramepark ha gestionat 3 milions d'euros en ajuts a l'habitatge

L’empresa municipal ha aconseguit un lloguer social per a 188 famílies en situació de vulnerabilitat. L'Ajuntament combat la pobresa energètica a les llars amb l'assessorament que ofereix des del PAE.

Un dels eixos bàsics de la política d’habitatge de l’Ajuntament és garantir el manteniment d'aquest dret a les famílies amb risc d’exclusió social. Per assolir aquest objectiu, hi ha diferents línies d’ajuts adreçades a diversos col·lectius, així com una línia de prestacions econòmiques d’especial urgència. Aquestes últimes tenen com a finalitat aturar l'acció de desnonament judicial per impagament del lloguer, o d'embargament de l'habitatge per impagament de quotes hipotecàries, i possibilitar la permanència de la persona sol·licitant i la seva família.

L’Oficina Local d’Habitatge (OLH), ubicada a la seu de l’empresa municipal Gramepark, és una eina fonamental de l’Ajuntament per desplegar aquestes polítiques d’habitatge.

Dels 494 habitatges públics de lloguer que gestiona l’Ajuntament, 188 pertanyen a la Borsa d’Habitatge Social de Gramepark i es destinen a donar una solució habitacional a famílies vulnerables. En els darrers 4 anys aquesta borsa de lloguer social s’ha triplicat, l’any 2019 es disposava només de 62 habitatges per a persones en situació de vulnerabilitat. 

Tipologia d’ajuts

L’Oficina d’Habitatge tramita anualment els ajuts per al pagament del lloguer que convoca l’Agència de l’Habitatge de Catalunya (AHC) i també gestiona les subvencions per al pagament del lloguer del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (MITMA).

Cada any s’obren diferents convocatòries, unes per renovar prestacions d’anys anteriors i, d’altres, per a nous sol·licitants.

En el darrer any, l’OHL va tramitar 1.732 sol·licituds a les diferents convocatòries d’ajuts per al pagament del lloguer, per un import global de 3.005.268 euros.

Aquests ajuts s’atorguen per concurrència competitiva i hi ha uns barems per prioritzar els col·lectius més vulnerables (gent gran, famílies nombroses o monoparentals, persones amb discapacitat, etc.).

Detecció i reducció de la pobresa energètica

El Punt d’Assessorament Energètic (PAE), ubicat a la seu de l’empresa municipal Gramepark, té com a objectiu prevenir, detectar i lluitar contra la pobresa energètica, així com garantir el dret als subministraments bàsics —aigua, llum i gas— que contempla la legislació, i millorar l’eficiència energètica de les llars colomenques.

És un servei municipal al qual pot accedir tota la ciutadania, independentment de la seva situació socioeconòmica, que vulgui reduir la despesa dels subministraments, millorar el confort tèrmic de la llar o que requereixi suport per acollir-se a alguna mesura de protecció a persones vulnerables.

El Punt d’Assessorament Energètic (PAE) va fer el 2023, 2.432 atencions a la ciutadania, 843 relacionades amb informes de vulnerabilitat, que van beneficiar indirectament a 5.853 persones (incloent-hi un alt percentatge de menors).

Uns 1.600 expedients sobre contractes i rebuts

Es van tramitar 1.589 expedients relacionats amb els contractes i rebuts dels subministraments bàsics, que feien referència a canvis contractuals, accés al bo social, ajuts als pagaments i reconnexions del servei. S’han gestionat 765 del rebut de l’aigua, 560 del qual són consultes referents als ajuts per pagar-lo; 686 del de la llum; i 138 del gas amb un increment significatiu  dels dubtes de les persones consumidores sobre els canvis contractuals que afecten aquest subministrament.

El grau de satisfacció de la ciutadania respecte al servei d’assessorament energètic es manté en l’excel·lència, un 9,93 el 2023, amb una pujada de 2 dècimes respecte a 2022, segons les darreres enquestes de satisfacció que es fan a les persones usuàries.