Santa Coloma multiplica els esforços per a promoure les compres al comerç local

El sector del comerç és el més important de l’economia local, hi treballen unes 3.000 persones. L’Ajuntament ha invertit 217.790 € per a reactivar el comerç i la restauració de proximitat.

Aquest divendres 20 s’inaugura la Campanya de promoció de compra local característica de finals d’any, coincidint amb l’època de més despesa econòmica de la ciutadania, les festes nadalenques, i que en els darrers anys s’ha avançat amb la celebració del Black Friday, un període de descomptes que se celebra a finals de novembre, i al qual s’hi suma un gran nombre de comerços de la ciutat. Enguany, l’objectiu de la Campanya, impulsada des de l’Ajuntament, és nreactivar i potenciar el consum de proximitat, millorar l’economia de la ciutat, l’ocupació i les seves relacions socials, alhora que reduir la mobilitat per contribuir a la contenció de la pandèmia de Covid-19.

Aquesta iniciativa vol reforçar la tradicional Campanya de Nadal que s’organitza des de l’Agrupació del Comerç i la Indústria, i s’allargarà fins al mes de gener, incloent-hi el període de rebaixes. L’Ajuntament, sota l’eslògan «Sóc de Santa Coloma, compro a Santa Coloma», vol fomentar el vincle emocional amb la ciutat, i explicar que comprar en l’entorn on vius comporta molts beneficis per la comunitat. S’han distribuït 360 banderoles pels carrers, 2.000 cartells i 3.000 calendaris per les botigues, i 22 cartells publicitaris d’exterior, entre altres accions. La inversió de l’Ajuntament ha estat de 25.000 €.

Enguany, la il·luminació de Nadal s’iniciarà el divendres 27 de novembre, abastarà més zones i doblarà el nombre de bombetes i elements lumínics (arbres, boles i caixes de regal gegants). A banda de la inversió habitual de cada any, l’Ajuntament farà una aportació de 40.000 € a l’Agrupació, com a mesura extraordinària per tal que els comerciants no paguin res, donada la situació de greu crisis que pateixen, i per reactivar les compres a la ciutat durant les festes. Els principals eixos de la ciutat i els espais més emblemàtics també tindran aquest any elements decoratius lumínics.

D’altra banda, aquestes festes de Nadal no es duran a terme les principals activitats infantils que cada any es programen des de l’Agrupació, però sí que es realitzaran la Fira de Nadal del Fondo i també el Trenet, així com diverses iniciatives virtuals a través d’aplicacions mòbils, com una gimcana per dinamitzar els carrers o un photocall. Amb totes aquestes accions es vol intentar mantenir l’esperit nadalenc, conservant o reinventant les activitats tradicionals, i alhora respectar les mesures sanitàries.

Marketplace

Les restriccions de mobilitat imposades afavoreixen el fet que les persones no es puguin desplaçar a altres poblacions per comprar, de manera que s’han de reforçar els punts de venda als barris, i alhora s’han d’afavorir les compres virtuals, per evitar els contagis. En aquest sentit, fa un mes l’Ajuntament va posar en marxa la plataforma de compra online comprasantacoloma.cat, que permet a la ciutadania fer comandes per internet a les parades dels mercats municipals i establiments d’alimentació de la ciutat i rebre-les al domicili de forma gratuïta. És un projecte que s’ha dut a terme de la mà de l’Agrupació i dels mercats municipals, i que té com a objectiu impulsar i modernitzar el teixit comercial local, en el marc de les mesures econòmiques per a pal·liar els efectes de la Covid-19. La plataforma ha arrancat amb la participació de 40 parades dels mercats municipals i establiments d’alimentació, i durant el 2021 es preveu superar el centenar de punts de venda, afegint altres sectors del comerç local.

Ajuts al comerç

Enguany, l’Ajuntament ha destinat 217.790 € a subvencions per al comerç i la restauració locals, un 73,40 % més que l’any passat. D’aquestes, el 93 %, 202.514,69, s’han donat en grames (1 grama és igual a 1 €), per aconseguir que el diner circuli més vegades i durant més temps dins del teixit comercial local, estimulant la oferta i la demanda internes. A banda d’això, s’està treballant en la certificació de criteris socials per reconèixer a aquells comerços que disposen de productes ecològics, al comerç cooperatiu, l’eliminació de les bosses de plàstic, l’associacionisme o l’ús d’energia verda, entre d’altres.

Al Mercat de Sagarra s’està duent a terme la campanya ‘Enfortim l’economia comunitària’, una actuació conjunta entre el mercat i l’institut Ramon Berenguer IV, organitzada per l’Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP) i amb el suport de l’Ajuntament. Els alumnes d’aquest centre educatiu estan dissenyant un logotip per al mercat. Per a fer-ho, realitzen activitats a l’aula i visites al mercat, per aprendre el seu funcionament així com l’important rol comercial i social que tenen els mercats, i per extensió el comerç local, en la configuració econòmica i social de la ciutat. Destacar també l’important esforç que està fent l’Ajuntament per a l’ordenació dels mercats de venda no sedentària, i per compatibilitzar el seu funcionament amb les mesures de prevenció per fer front a la Covid-19.

Un dels sectors més important de l’economia

El sector del comerç, els serveis i la restauració és un dels més importants de l’economia local, amb 2.254 establiments actius, dels quals 1.225 són de comerç al detall, 469 de serveis i 560 de restauració. Pel que fa als comerços, la majoria són d’alimentació (519), seguits dels d’equipament de la llar (228) i equipament de la persona (206), i al Districte I (Barris Centre, Cementiri Vell i Can Mariner) és on es concentren molts d’ells (394). El sector del comerç també és un dels que genera més llocs de feina a la ciutat; hi han registrades 1.555 persones contractades i 1.467 donades d’alta com autònomes. En total, més de 3.000 treballen al sector. Són dades del tercer trimestre d’aquest any.