Fa unes quantes setmanes que s'han iniciat les proves de circulació de trens pel tram colomenc de metro de la línia 9 (L9), el primer que entrarà en funcionament amb passatgers de la nova infraestructura metropolitana. Una vegada finalitzades les obres de construcció del túnel i la instal·lació de vies i catenària, el projecte ha entrat en la seva última fase i s'estan acabant els treballs d'arquitectura i d'instal·lacions a les estacions.
El tram ara en proves suposa un recorregut de gairebé quatre quilòmetres a través d'un túnel de dotze metres de diàmetre, al llarg del qual els trens circulen en dos nivells en vies superposades. De les sis estacions que tindrà la L9 a la ciutat, cinc estan pràcticament acabades –Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fons i Can Peixauet—, mentre que prossegueixen els treballs de construcció en la de Santa Rosa.
El divendres 9 de gener va visitar la ciutat el president de la Generalitat, José Montilla, qui va comprovar, al costat de l'alcalde de Santa Coloma, Bartomeu Muñoz, i acompanyats pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques i l'alcalde de Barcelona, la bona evolució que a la ciutat segueix el calendari d'aquest projecte.
Per a la pròxima tardor està prevista la posada en servei definitiva del tram colomenc per procedir després a l'obertura del ramal de Badalona, entre les estacions de Gorg i Bon Pastor. Es preveu que al llarg de la primavera de 2010 s'obri el tram que connectarà Santa Coloma amb Sagrera-Meridiana.
Entre els múltiples avantatges que suposa l'entrada en funcionament de la línia 9, tres d'elles representen un valor afegit immediat.
En primer lloc, suposa la creació d'una xarxa pròpia de metro a la ciutat que, amb vuit estacions, acostarà els diferents barris colomencs, farà més fàcil accedir als serveis i als equipaments i potenciarà les possibilitats d'accessibilitat de les persones. En segon lloc, connectarà Santa Coloma de Gramenet, de manera directa, amb Badalona i amb Barcelona, acostarà a la nostra ciutat les grans infraestructures metropolitanes i augmentarà de manera notable les oportunitats dels ciutadans. En tercer lloc, les obres de les diferents estacions distribuïdes per Santa Coloma han permès la reurbanització dels seus entorns i, en la majoria dels casos, la creació de places i espais d'ús públic que generaran noves centralitats i facilitaran la reactivació dels diferents barris.
La nova línia de metro destaca també per les seves innovacions tecnològiques. Una d'elles és la relacionada amb els trens de la Sèrie 9.000, de conducció automàtica, avançades prestacions i elevat estalvi energètic. Una vegada en funcionament, pel ramal de Santa Coloma circularan cinc unitats d'aquest model, amb freqüències de passada de sis minuts.