El front fluvial del Besòs, un renovat espai de trobada ciutadana

L’Ajuntament millora les zones d’estada i passeig per fer-les més saludables. La inversió més recent a l’entorn del parc fluvial supera els 3.600.000 euros.

Els darrers quilòmetres de llera del Besòs fins a la desembocadura esdevenen una de les zones verdes més importants de la regió metropolitana. Els 5 km d'ús públic des del pont de la B-20 fins al pont del ferrocarril a Sant Adrià són un dels espais públics més estimats per la població.

Des de fa anys l’Ajuntament adequa l’entorn del riu per fer-lo més confortable i sostenible. En paral·lel a la transformació mediambiental del projecte de Renaturalització del Besòs, s’ha posat en marxa una renovació urbanística dels àmbits del front fluvial: Salzereda, passeig del Besòs i Can Zam.

En els darrers mesos s’han executat 3 actuacions amb aquestes finalitats.

Renovació de la Salzereda

Aquest mes acaben les obres de la 3a i darrera fase de la renovació integral del passeig Salzereda, que han donat continuïtat als treballs de les dues fases anteriors.

Entre Lluís Companys i Av. Pallaresa, en una superfície de 9.005 m2, s’ha incrementat l’espai verd, s’ha millorat l’accessibilitat per a les persones vianants i la mobilitat dels vehicles, s’ha ampliat la vorera incorporant una franja d’arbrat i s’ha guanyat espai públic al costat del riu.

S’ha creat una zona infantil de gairebé 500 m2 amb paviment continu de cautxú, i jocs inclusius i accessibles per fomentar la socialització de nens i nenes amb diversitats funcionals. Els treballs del nou parc finalitzaran amb la instal·lació de l’enllumenat.

El pressupost, 2.097.565 €, s’ha cobert amb ajuts europeus Next Generation i fons propis de l’Ajuntament.

Un passeig més verd i més confortable

La naturalització del passeig del Besòs, conegut com a passeig del colesterol, des del pont de la B-20 de l’Av. Pallaresa fins al polígon Bosc Llarg, s’ha dut a terme en un àmbit de 10.460 m2 amb 2 quilòmetres de longitud.

Les principals actuacions han estat, la naturalització del recorregut amb l’increment de parterres, arbrat i espais verds, la millora dels paviments per consolidar un itinerari més segur per a les persones i la instal·lació de nou mobiliari urbà.

Els treballs fins a l’alçada del cementiri ja han finalitzat i el passeig ha quedat obert amb la limitació d’accés a les zones de noves plantacions, protegides amb xarxes per tal de permetre el seu creixement.

El cost, 886.957 €, s’ha finançat amb fons Next Generation i recursos municipals.

* Dues actuacions incloses en el Plan de Recuperació, Transformació i Resiliència - Finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU

Més espai públic i millor qualitat ambiental a Can Zam

Les obres de condicionament de Can Zam de la fase 2A van finalitzar al juliol entre el nou vial d’Anselm de Riu, el c. Víctor Hugo i el parc actual, en una superfície de 34.780 m2. El nou espai acaba d’acollir la fira d’entitats de la Festa Major.

S’ha guanyat espai públic i qualitat ambiental, amb l’eliminació de la tanca; s’ha plantat nou verd, i s’ha habilitat enllumenat per facilitar l’activitat i el confort de la ciutadania.

Les obres amb un cost de 643.828 € han estat finançades amb una subvenció de la Diputació de Barcelona i fons propis.

En els propers mesos està prevista la creació d’una zona de jocs accessibles dins del parc, entre Victor Hugo i l’Av. Francesc Macià, davant del llac, en una superfície de 3.565 m².

Impuls al Bicivia

Properament s’executaran 2 actuacions per consolidar el carril bici metropolità Bicivia 8, paral·lel al riu, que connecta Santa Coloma amb Montcada i Reixac al nord i Sant Adrià al sud.

Bicivia 8 Can Zam, connectarà el nou tram de la 3a fase de Salzereda amb el parc de Can Zam. Anul·larà un dels sentits de circulació al vial de Can Zam, que passarà a ser carril bici, i suposarà una reducció del trànsit de vehicles dins del parc. 

Bicivia 8 entre cementiri i Montcada, connectarà el final del carril bici existent amb Montcada i preveu un ramal que enllaçarà amb el polígon Bosc Llarg.

Aquestes actuacions es finançaran amb Next Generation i una subvenció de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que ha encarregat també el projecte del Bicivia 8 que ha d’enllaçar Can Peixauet amb Sant Adrià.