Activitats del programa de Memòria Històrica

Més propostes a la vuitena edició del programa de Memòria Històrica a la nostra ciutat.

Aquest dimecres 24 de febrer (18 h) Àgora LGTBI. Presentació del programa “Referents”.
Aquest programa és un recull de material audiovisual de diferents àmbits artístics i culturals, i un espai d’equitat per a dones i persones LGTBI, que pretén donar veu i visibilitzar les aportacions de diferents erudites que han format part, al llarg de la història, d’aquesta comunitat. Per assolir la igualtat de drets, llibertats i el reconeixement social del col·lectiu, volem reivindicar la falta de referents culturals LGTBI i defensar la igualtat d’aquestes persones en un àmbit tradicionalment vinculat als homes, i, sobretot, als homes heterosexuals. Activitat en línia https://meet.jit.si/AgoraLGTBI/Referents. Organitza, Àrea LGTBI de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet

Un dia després el dijous 25 de febrer (19 h) tindrà lloc a Ca la Sisqueta (Av. Santa Coloma, 104) la taula rodona “Amnistia i Ruptura”, amb la intervenció de Gabriela Serra i Juanjo Gallardo.
Els anys 1977 i 1978 van ser anys d’esperança per alguns i de continuïtat del règim per d’altres. La Llei d’Amnistia de 1977 i el pacte Constitucional de 1978 a l’Estat espanyol no van trencar amb el franquisme ni van donar resposta als crits de canvi i transformació per la qual molta gent va estar lluitant. Paral·lelismes que podem trobar amb l’actualitat, quan parlem d’amnistia i de ruptura amb el règim constitucional del 78. Per avançar en l’actualitat cal revisar com s’ha arribat fins aquí i què es va fer i deixar de fer en aquells anys, i molt important, quin paper van jugar els diferents actors socials i polítics. Per això, sota el títol: “Constitució Espanyola, Règim del 78 i procés d’amnistia: ahir i avui”, es vol posar un granet de sorra en la recuperació de la memòria històrica tot situant elements de l’actualitat. Inscripcions: gramenet@cup.cat. Organitza: CUP-Gent de Gramenet

El divendres 26 de febrer (18 h) es presenta al Canal de Youtube “Espai per la Pau”, l'exposició en línia “Vacances en Pau”, de Mingo Venero.
El 27 de febrer de 1976, va ser proclamada oficialment la República Àrab Sahrauí Democràtica (RASD). Fins llavors havia estat una colònia espanyola però en aquella data l’Estatespanyol es va retirar. Proposem presentar aquest vídeo del fotògraf documental Mingo Venero que recull l’última estada d’infants a SCG en el marc del projecte Vacances en Pau 2019. En el 2020 no han vingut a causa de la pandèmia, en el 2021 desconeixem si es podrà dur a terme a causa de l’agreujament del conflicte entre el Sàhara Occidental i el Regne del Marroc. Organitza: Associació Santa Coloma amb el Sàhara i Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet. Col·laboren: Plataforma Territorios Libres i Fons Documental Joan Gomis-Biblioteca Central.

I la setmana que ve es presenta el cicle de vídeos “Activistes pels drets Humans a Gramenet, construïm Memòria Històrica”. Aquest projecte constarà d’una sèrie d’enregistraments d’entrevistes a persones de la ciutat i forma part del programa local de Memòria Històrica. Algunes d’elles han estat activistes pels drets humans i totes elles han patit d’una manera o altra la seva vulneració. Bona part de les persones entrevistades van patir represàlies per part de la dictadura franquista.
Les entrevistes formaran part del material pedagògic que s’oferirà als centres educatius de secundària i batxillerat i centres de formació professional  de Santa Coloma, però també tindran projecció pública i serviran com a contingut per al projecte Memorial de Buchenwald 2021, de visita de joves colomencs a aquest camp de concentració nazi a Alemanya.

La data de publicació del primer vídeo serà el 2 de març, 18 h, Memòria Històrica: dret a la veritat, justícia i reparació, a càrrec de Felipe Moreno. Al Canal Youtube d'Espai per la Pau.