Enguany la Festa Major d’Estiu de Santa Coloma se celebrarà del divendres 3 al dilluns 6 de setembre, en quasi una vintena d’espais i equipaments diferents de la ciutat, i enguany amb un marcat accent en els artistes colomencs. L’Ajuntament i la Comissió Municipal de Festes de la ciutat han preparat un programa d’activitats pensades perquè tothom trobi el seu espai i gaudiment a Santa Coloma.
Durant la presentació del programa, el passat mes de juliol, l’alcaldessa de Santa Coloma va destacar que “es tracta del major esdeveniment festiu de l’any per a la ciutat i la ciutadania, un immillorable punt de trobada per als colomencs i colomenques, familiars i amics, abans de l’inici d’un nou curs escolar i professional”. En aquest sentit, l’alcaldessa va definir la festa colomenca com “d’esperit jove, solidària, compromesa, que intentarà satisfer les necessitats d’oci de tothom, on totes les persones trobaran el seu espai, aquesta és la nostra voluntat”.
Cartell i tret de sortida de la Festa Major
Enguany el cartell de Festa Major és del dissenyador Gino Rubert, l’autor de les enigmàtiques portades de la trilogia literària Millenium de l’escriptor Stieg Larsson. A més, el 4 de setembre s’inaugura en el marc festiu una exposició seva al Centre d’Art Contemporani Can Sisteré de Santa Coloma i que es podrà veure fins el 17 setembre.
El pregó inaugural (divendres 3 de setembre, 20.30 h. Plaça de la Vila) anirà a càrrec del grup de música colomenc “Los Barrankillos” que tancarà també Festa Major (dilluns 6 de setembre, 23 h. Plaça de la Vila). Autobatejats com a “hard rumba killers”, oferiran les seves millors propostes de ska, funky i reggae.
També, el primer dia de festa donarà el tret de sortida a la cinquena edició del festival de música independent Sintonitzza-FISC (22 hores), que enguany torna al Parc d’Europa, per on desfilaran alguns dels grups punters de l’escena indi estatal, com Standstill, Los Coronas, Arizona Baby, Vulcano, Capsula, Mujeres, etc., entre d’altres (www.myspace.com/sintonitzzafestival ). Es tracta d’una cita de referència nacional per als amants de la música independent i que està considerat pels mitjans especialitzats com el millor festival de música d'àmbit metropolità.
Los Manolos i Peret, a l’escenari de la Plaça de la Vila
La Festa desplega, com és habitual, una oferta musical àmplia que inclou pràcticament tots els estils i tendències, amb la presència de noms destacats com Los Manolos, Peret i Balkatalan Experience (dissabte 4 de setembre, 23:00, Plaça de la Vila); La Latina (diumenge 5 de setembre a les 23 h.). Cal mencionar també el grup emergent de pop-folk català Els Amics de les Arts i Delafé y las Flores Azules (divendres 3 de setembre a les 23.00 h), entre d’altres.
Un altre esdeveniment musical destacat és la XI edició del Cortocircuit, festival de música on es podrà gaudir d’artistes locals de qualitat com Laura Jareño, Aurasis, Perfecto Desorden, Isla Fusa i Zumaqo (divendres 3 de setembre, 22 h, al Centre de Recursos Juvenils Mas Fonollar)
Passatge Insòlit i Dagoll Dagom
Enguany, es continuen potencien les activitats diürnes i per a tota la família. Destaquen el sorprenent Passatge Insòlit, amb còmics, equilibristes, música, llumetes, titelles, atraccions i màgia, que envairan els Jardins de la Torre Balldovina (dissabte 4 de setembre, de 18 a 23 hores). Aquest particular espectacle colomenc, cinc anys després de la seva estrena i havent passat per festes de renom com La Mercè de Barcelona, torna al seu primer escenari. Recentment ha estat reconegut pel Banc de Bones Pràctiques del Govern Local (Diputació de Barcelona) i la Fundació Carles Pi i Sunyer.
Una altra de les sorpreses de gran impacte visual i escènic és l’espectacle retro-musical “La nit de Sant Joan” de Dagoll Dagom (divendres 3 de setembre, 22.30 h. Teatre Sagarra). Aquest cant a la festa, al foc i a la innocència que es va estrenar fa 28 anys, torna adaptada als nous temps, amb una estructura pròxima al gènere de revista, on una sèrie de personatges viuen la seva particular nit de Sant Joan en veure acomplerts els seus desitjos més cobejats.
Lliurament de la Medalla d’Or de la Ciutat a Màrius Sampere
Un dels moments emotius que ens prepara la Festa Major és l’acte de lliurament de la Medalla d’Or de la Ciutat al poeta Màrius Sampere (dissabte 4 de setembre, 12.00 h. Sala de Plens de l’Ajuntament de Santa Coloma). L’alcaldessa li farà el lliurament d’aquest reconeixement honorífic al poeta català per considerar que la seva obra, la seva trajectòria creativa, professional i personal, així com la seva estreta vinculació a Santa Coloma de Gramenet en projectes culturals i de ciutat són importants mèrits perquè la ciutat li concedeixi tan prestigiós guardó.
Paper destacat de les entitats colomenques
Les associacions i entitats de Santa Coloma tenen un pes molt important a la festa, com a membres de la Comissió Municipal de Festes, en l’organització i participació en diferents activitats. Com és el cas del tradicional correfoc pels carrers del centre de la ciutat, enguany a càrrec de la Colla de Draconaires, que celebra el seu 20è. Aniversari (dissabte 4 de setembre 22.00 h sortida de la plaça de la Vila).
Destaquen també, en l’àmbit de la cultura popular, activitats com el “Toc inici festa major” (organitzat per la Colla de Trabucaires de Santa Coloma); “Trobada gegantera” (Capgrossos del Raval de Santa Coloma i Colla de Gegants i Capgrossos de Santa Coloma, entre d’altres); “XIII Trobada de puntaires” (Associació de puntaires de Santa Coloma); “Exposició de pintura Els Coloristes”; “Trobada Castellera” (colles de Santa Coloma i Badalona); “Botifarrada” (Restaurant Cinc); “Festival de Jotes” (Centro Aragonés Virgen del Pilar); “Audició de sardanes Cobla Contemporània” (Patronat Pro Aplec i Amics de la Sardana); entre d’altres moltes propostes.