Amb motiu del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones (25 de novembre), Creu Roja Joventut ha llançat la campanya “Que ningú controli la teva vida”, que pretén prevenir la violència masclista entre la ciutadania, especialment entre infants i joves, i promoure la igualtat de gènere i l’apoderament de les dones.
Diversos informes, entre ells l’estudi “Percepció de la violència de gènere en l’adolescència i la joventut” (Delegació del Govern per a la Violència de Gènere, 2015), constaten que, sobretot des de l’any 2006, s’ha reduït la percepció de la desigualtat de gènere entre el conjunt de la població, especialment entre els més joves. Així per exemple, 1 de cada 3 joves de 15 a 29 anys considera inevitable o acceptable, en determinades circumstàncies, “controlar els horaris de la parella”, “impedir que la parella vegi els seus familiars o amistats” o “no permetre que la parella treballi o estudiï” o “dir-li les coses que pot fer o no”. El percentatge de joves que consideren que les desigualtats de gènere són grans o molt grans (el 44% dels homes i el 63% del es dones de 15 a 29 anys) és inferior que en franges d’edat superiors (el 50% dels homes i el 71% de les dones en el conjunt de la població). El que sí és comú a totes les franges d’edat és la major percepció de l’existència de desigualtats entre les dones que entre els homes.
Per això, la campanya de Creu Roja Joventut difondrà missatges a través de les xarxes socials (amb el hashtag #25NCRJ) i realitzarà activitats de sensibilització i coeducació per a infants i joves tant al carrer com en escoles i instituts d’arreu de Catalunya. D’aquesta manera, es facilitaran eines a la ciutadania per detectar actituds masclistes subtils presents en situacions quotidianes que sovint passen desapercebudes (micromasclismes) i informació per identificar i eliminar conductes de control en la parella, així com fomentar actituds d’autoprotecció entre les pròpies dones. També es pretén sensibilitzar la joventut sobre els diferents tipus de violència masclista, posant especial èmfasi en la violència psicològica, i prevenir les conductes violentes a les xarxes socials.
Cap a l’atenció integral de les dones en situació de violència masclista
Malgrat totes les campanyes de prevenció i els canvis legislatius recents, cal recordar que, des de l’any 2003 fins al tercer trimestre de 2015, s’han produït 129 casos de dones assassinades a Catalunya (7 d’ells el 2015) i 798 a tot l’Estat (49 el 2015). Davant d’aquesta situació, una altra de les principals prioritats de la Creu Roja en la lluita contra la violència masclista és reforçar l’atenció integral de les dones que la pateixen. És a dir, no només cobrir les seves necessitats més immediates, sinó proporcionar-los eines per al seu apoderament i desenvolupament personal lluny de la violència.
Per cobrir les seves necessitats de protecció més bàsica, la Creu Roja gestiona el servei ATENPRO de teleassistència mòbil per a dones en situació de violència de gènere, un aparell amb la tecnologia necessària que els permet, només prement un botó, posar-se en contacte amb el Centre de Coordinació de la Creu Roja en cas d’emergència o necessitat. Durant el 2015, 112 dones han fet ús d’aquest servei al Barcelonès Nord (2.778 a Catalunya) i cal destacar que, entre elles, el 28% són ateses en d’altres programes de la Creu Roja. Aquest percentatge es vol incrementar fins al 50% en 4 anys, segons marca el pla d’acció de la Creu Roja 2015-2019 amb programes d´ajudes a necessitats bàsiques, atenció i empoderament, programes específics de suport psicosocial d´atenció a dones en situació de violència masclista i als seus fills i filles, beques escolars, etc.
Un altre exemple de la resta de suports que la Creu Roja ofereix a les dones en situació de violència masclista són els programes d’ocupació. En aquests moments, 24 dones en situació de violència masclista estan inscrites en aquests programes. Recentment, la Creu Roja ha començat a atendre dones derivades dels Serveis d’Intervenció Especialitzada (SIE) en violència masclista de la Generalitat per millorar la seva ocupabilitat. A més, de cara al 2016, la Creu Roja vol incrementar la seva col·laboració amb empreses per promoure la inserció laboral de les dones que es troben en aquesta situació.