El treball "La cultura de la violació", de l’estudiant Neus Sáez, alumne de 2n de Batxillerat de l’Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet, ha guanyat l’onzena edició del Premi de Recerca per a la Pau per a treballs de batxillerat, que convoca anualment la Universitat de Barcelona (UB), impulsat per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) i la Fundació Solidaritat UB. Enguany es dóna el cas que aquest treball també ha estat escollit el millor de Santa Coloma, i per tant la estudiant rebrà doble premi: aquest de la UB i el del nostre Ajuntament, el premi Joan Gomis.
El jurat, format íntegrament per professorat de la Universitat, ha decidit atorgar el guardó a aquest treball, que denuncia formes de difusió cultural del masclisme que encara imperen en cert tipus de música. El jurat ha destacat «l’excel·lent articulació entre la teoria que examina (basada en estudis del feminisme) i l’anàlisi empírica de la simbologia de la violació present en el conjunt de cançons que són l’objecte d’estudi». En aquest context, el treball evidencia que «la pràctica de la igualtat requereix una tasca permanent de reflexió i d’alerta sobre els símbols culturals amb què ens comuniquem i que espontàniament reproduïm».
El lliurament del premi va tenir lloc aquest dilluns, 6 de juny, en un acte a la Universitat de Barcelona al qual va assistir l'alcaldessa Núria Parlon. Tant l’estudiant guardonada com el seu centre d’ensenyament van rebre, cadascun, un xec per valor de 500 euros
Onze anys promovent l’educació per a la pau al batxillerat
El Premi de Recerca per a la Pau de la Universitat de Barcelona es convoca cada any amb l’objectiu de promoure l’educació per a la pau en totes les modalitats del batxillerat i d’enfortir la cultura de la pau des de la recerca. Enguany, s’hi han presentat 71 treballs elaborats per 81 estudiants, procedents de 53 centres d’ensenyament de 26 municipis d’arreu de Catalunya. Podien optar al guardó els treballs de recerca que tractessin alguna qüestió relacionada amb la cultura de la pau, entesa com una situació social que permet el desenvolupament ple de les persones i l’eradicació de la violència en totes les seves formes.