Presentació del projecte de mentoria social i educativa EnTàndem

Aquest dijous 19, a la Biblioteca del Fondo, s'ha presentat la segona edició del projecte EnTàndem a Santa Coloma de Gramenet per al període 2016-2017.

En aquest acte hi han participat, junt amb la regidora de Joventut, Mireia González, la tècnica de l’associació de voluntariat social universitari (AFEV), Alba Seguranyes, l’educador social del centre Rellotge XXI , Jorge Calvo,  la psicopedagoga de l'IES la Bastida, Ester Haya, i Gemma Oliva, mare d'un jove que participa al projecte.

EnTàndem és un projecte de mentoria social i educativa que treballa per fomentar el desenvolupament integral d'infants i joves, concentrant-se sobretot en les seves problemàtiques de fons, augmentant les igualtats d'oportunitats tant educatives com socials, i que a la nostra ciutat porta a terme l’entitat de voluntaritat social universitari AFEV amb el suport de l’Ajuntament. La missió d’AFEV és promoure el voluntariat social universitari per lluitar contra les desigualtats socials d’infants i joves en exclusió o dificultats socials, famílies i comunitat dels barris i territoris desafavorits a Catalunya.

El voluntariat consisteix en acompanyar durant dues hores a la setmana a un infant o jove (de 7 a 16 anys) en situació d’exclusió social o que passa per un moment difícil per motivar-lo, donar-li confiança, fomentar l’autonomia i recolzar-lo al màxim. La sessió d’acompanyament és un espai per compartir, parlar, sortir del barri i fer diferents activitats culturals i educatives, no és un reforç escolar.

L’experiència d’AFEV a Santa Coloma

            
El curs 2015/2016 s’inicia l’experiència EnTàndem a Santa Coloma de Gramenet. Hi van participar 15 parelles en una prova pilot finançada pel Consell Comarcal del Barcelonès. Els i les joves que van ser seleccionats pertanyien als instituts La Bastida i Torrent de les Bruixes.

La valoració és bona: el projecte EnTàndem ha donat bons resultats a la nostra ciutat, tant pels joves atesos com pels joves que els acompanyaven, ja que la totalitat dels participants estan satisfets dels acompanyaments, gairebé el 50% tenen una autoimatge més positiva i més del 50% afirmen haver millorat les seves habilitats socials i de relació. Pel que fa a les persones voluntàries han adquirit major competència en habilitats personals i relacionals i el 94% del voluntariat està força o molt satisfet amb l'experiència.

En quan als professionals dels instituts que van fer la selecció dels i les joves participants hi ha diversitat d'opinions. Alguns creuen que, malgrat que el projecte ha tingut una durada molt breu, s'han iniciat canvis en els i les joves participants, en alguns d'ells prou significatius com per apostar per la continuïtat del projecte. Altres però valoraven que malgrat que els i les joves estaven contents no han percebut cap canvi ni en la motivació ni en l'actitud dels participants en l'entorn escolar.

Tenint en compte les valoracions de tots els agents participants en el projecte, l'Ajuntament ha decidit continuar amb el projecte i ampliar-lo, augmentant la dedicació de l'educador municipal que acompanya el projecte convertint-lo en principal referent dels i les joves i donant-li més pes en la relació amb les famílies participants.

Per a aquest nou curs 2016/2017, hi haurà de nou 15 parelles participants, que provenen dels instituts La Bastida, IES Torrent de les Bruixes i IES Terra Roja.