Noves experiències de formació professional al Campus de l'Alimentació

A la I Jornada sobre Universitat i Formació Professional de la UB s’han presentat noves experiències com la formació que reben els alumnes del cicle formatiu en Dietètica de Les Vinyes al Campus de l'Alimentació colomenc.

El 15 de maig s'ha celebrat la I Jornada Tècnica sobre Universitat i Formació Professional que, organitzada per la UB, ha comptat amb la participació del director del Campus de l'Alimentació de la UB a Santa Coloma, Màrius Rubiralta, i la regidora d'Innovació i Universitat, Lídia Guinart.

En el marc de la Jornada s’han presentat noves experiències que s'estan desenvolupant que vinculen la formació professional amb centres universitaris, promogudes per la Universitat de Barcelona i diferents Campus catalans, com és el cas del Campus de l'Alimentació de Santa Coloma amb el suport de l'Ajuntament colomenc.

Actualment, els alumnes del cicle formatiu de grau superior en Dietètica de l'IES les Vinyes estan realitzant pràctiques a les instalacions del Campus colomenc i està previst ampliar aquesta possibilitat a d'altres centres de la ciutat. El Campus disposa de 12.000 m2 d'espai amb aules, laboratoris i biblioteca especialitzada, entre d’altres equipaments, que actualment fan servir investigadors, alumnes i professors dels graus i postgraus de la UB.

Un altre projecte de futur que s’està gestant en l’àmbit de la UB té a veure amb el campus Ciències de la Salut de Bellvitge, amb el suport de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat. En aquest cas, el projecte s’enfoca en la formació professional de grau superior en Pròtesi Dental, Higiene Bucodental i Radioteràpia. Aquests ensenyaments es beneficiarien tant de les instal·lacions pròpies de la UB, com ara les de la Facultat d’Odontologia i la Clínica Odontològica, així com del fet d’estar ubicades en un entorn hospitalari i de recerca de referència com són l’Hospital Universitari de Bellvitge, l’Hospital Duran i Reynals de l’Institut Català d’Oncologia i l’IDIBELL, tots centres adscrits al HUBc (el campus d’excel·lència internacional de la UB) .

Com s'ha explicat a la jornada, es tracta d'un nou model que proposa la UB per aprofitar i optimitzar els recursos de què ja disposa la Universitat en algun dels seus campus, des d’equipaments fins a instal·lacions ja operatives, que es podrien aprofitar conjuntament per a la formació universitària i els ensenyaments professionals.

En aquesta proposta, la UB no seria qui lideraria la creació i el lliurament de noves ofertes d’ensenyaments professionals -aquesta és, en qualsevol cas, una funció que correspon a altres instàncies o entitats-. Per tant, la Universitat no es planteja crear nous centres ni gestionar-los, sinó sumar esforços, donar-los suport i continuar facilitant els mecanismes d’adscripció que contribueixin a consolidar i reputar els ensenyaments professionals. La fórmula que es proposa estudiar és la d’establir la figura de centre associat a la Universitat de Barcelona.

Relacions entre universitat i formació professional

Durant la jornada, Josep Samitier, director executiu del HUBc i coordinador de la trobada, ha exposat que el nou model de formació professional i universitat vol “apostar per camps específics del coneixement amb l’objectiu d’impul­sar centres de referència d’alt nivell d’especialització a l’entorn dels quals es creïn sinergies amb altres entitats (empreses, hospitals, centres de recerca, institucions públiques i associacions professionals, per exemple) que permetin crear noves oportunitats en entorns integrats per a les persones que estan en procés de formació".

Si bé la UB ja dóna suport als ensenyaments professionals a través dels centres adscrits que ofereixen també cicles formatius, "ara es planteja fer un salt qualitatiu per establir un model de futur que articularà les relacions entre la UB i els  ensenyaments professionals, que sigui capaç d’afrontar les necessitats reals del país", ha destacat Samitier.

Valor afegit i qualitat

Una altra de les iniciatives presentades a la Jornada ha estat la formació parcial en llengua anglesa, o un model de formació dual que permeti compaginar estudis i feina i creï mecanismes que facilitin el procés de formació al llarg de la vida amb horaris flexibles, acreditació d’experiència professional, entre d’altres.

La UB també pot contribuir decisivament a aportar valor en el disseny curricular, en els processos d’avaluació i acreditació de competències professionals, en l’orientació acadèmica i professional i, en definitiva, en el prestigi de la reputació dels estudis professionals.