L’alcaldessa, Núria Parlon, han presentat aquest dimecres a la Sala de Govern de l’Ajuntament, la posada en marxa d’un paquet de tres aplicacions per a mòbil que permetrà a la ciutadania colomenca estar més connectada amb la seva administració i els cossos de seguretat locals. Els objectius d’aquestes, ha remarcat, són: “optimitzar la informació i la comunicació bidireccional entre la ciutadania i l’Ajuntament, així com agilitzar la resolució d’incidències a la via pública, i millorar la seguretat ciutadana”. L’alcaldessa ha estat acompanyada en la seva presentació pels tinents d’alcaldessa Esteve Serrano i Lidia Montero i pel responsable del departament d’Informació digital, Carlos Rodríguez.
Les apps municipals (Gramenet Seguretat Ciutadana, El Talp i Santa Coloma és Smart), seran gratuïtes, tindran versió tant per a Android com per a iOS, i es podran descarregar des de la Play Store i l’App Store, respectivament.
Seguretat ciutadana
La nova app de seguretat es diu ‘Gramenet Seguretat Ciutadana’, es posarà en marxa a principis de febrer i permetrà a la ciutadania contactar de forma ràpida i àgil amb els cossos de seguretat, mitjançant trucades o missatges d’emergència, així com comunicar incidències al mateix moment en què succeeixen.
Es podran enviar diferents tipus de missatges d’emergència: Emergència mèdica, Incendi/accident, Atracament / amenaça i assetjament, i Violència de gènere. Aquests missatges arribaran amb un màxim de 3 a 5 segons a la Sala 092 de la Policia Local, que és la sala de control, oberta les 24 h els 365 dies de l’any. Així doncs, serà una aplicació que gestionaran directament els cossos de seguretat.
Per tal de poder enviar aquests missatges amb rapidesa, és fonamental que els usuaris estiguin enregistrats i tinguin les dades actualitzades. Un cop enviat un missatge d’emergència, es disposa de tres segons per a cancel•lar-lo. Tres segons més tard, el Centre de Comandament de la Policia Local l’haurà rebut, i posarà en marxa qualsevol recurs que sigui necessari.
L’aplicació també permetrà als usuaris altres funcionalitats, com enviar incidències o fer trucades d’emergència. Alhora, els cossos de seguretat podran enviar a la ciutadania alertes o consells de Santa Coloma, també amb l’objectiu de millorar la seguretat. Per exemple, recomanacions o avisos sobre l’estat de les carreteres, emergències a la ciutat, utilització de sirenes, alertes de frau o robatori, etc. Els missatges podran ser generals o específics per un segment concret de la població.
I per últim, comptarà amb un apartat per al Protocol de Localització de Persones Vulnerables, des del que un usuari podrà realitzar una petició de cerca d’una persona amb la qual està emparellada, si considera que aquesta es pot trobar amb perill. El procés d’emparellament es realitza des dels departaments de Benestar social i Policia Local.
Aquesta app ja està en marxa en onze municipis catalans i actualment la utilitzen 40.000 usuaris, i la previsió és que augmenti a unes 120.000 persones, i a més de 8.500 establiments, entre hotels, comerços, farmàcies i restaurants. Fins i tot en algunes zones funciona a escala supramunicipal, com és el cas del Baix Llobregat, on la gran majoria dels municipis disposen d’aquest servei i estan interconnectats. A Santa Coloma li agradaria poder formar part en un futur d’una xarxa per a tot el Barcelonès Nord interconnectada.
Via pública
La segona de les apps es diu ‘el Talp’, es preveu que entri en funcionament després de les festes de Nadal, i permetrà a la ciutadania reportar incidències detectades a la via pública.
El funcionament serà molt senzill. Si un usuari va pel carrer i es troba amb una incidència, pot fer-li una foto i pujar-la a l’app, on podrà escollir entre un llistat de possibles afectacions: Pavimentació, Mobiliari urbà, Enllumenat, Semàfors, Senyalització, Desbordaments de contenidors, Abandonament de mobles i trastos vells. I si té activat el GPS al mòbil, la mateixa app geolocalitzarà la incidència al mapa, i l’enviarà al moment al Departament de Via Pública, que ho gestionarà i li fa arribar a l’àrea corresponent. Aquest departament també s’encarregarà, un cop estigui resolta la incidència, d’avisar a la persona que l’ha reportada.
Per desenvolupar aquesta app, s’ha utilitzat el mateix software que utilitzen els inspectors de via pública, que es diu ROSMIMAN. Això és el que permetrà a l’aplicació ser més àgil, i que les incidències s’enviïn al moment. També ha implicat que el cost sigui molt reduït, ja que només s’han hagut de cobrir despeses d’adaptació i implementació.
Smart City
La tercera de les apps previstes serà una aplicació pròpia de les Smart Cities, i tindrà per objectiu aportar informació de valor sobre la ciutat i els seus serveis. L’app es dirà ‘Santa Coloma és Smart’, i aglutinarà informació en relació a diversos serveis de la ciutat, vinculats a la salut i la medicina, com per exemple els horaris dels CAPs o de les farmàcies, als aparcaments públics, amb les diferents adreces i preus de Gramepark, al transport, amb els horaris de metro i bus, i també notícies d’actualitat del municipi, d’agenda, una guia de telèfons d’interès, així com les programacions de l’Auditori i del Teatre.
Aquesta app, prevista per al desembre, està contemplada al Pla d’Acció Municipal (PAM), i fa un any i mig que s’està desenvolupant.
La inversió total prevista per al desenvolupament de les tres apps és d’uns 34.000 € (cost inicial), més una inversió anual de 20.500 € (manteniment).