L’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet va ser un dels fundadors del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) l’any 1989, i el Centre de Normalització Lingüística L’Heura de la nostra ciutat és un dels primers CNL que es van constituir 1990), amb l’objectiu de facilitar a la població adulta l’accés al coneixement del català i afavorir-ne l’ús. Des de llavors, més de 30.000 colomencs i colomenques han après català a les seves aules. Al 2019, un 61 % van ser dones i un 39 % homes, la major part d’origen estranger (83%); destaquen les nacionalitats marroquina (14%), l’hondurenya (10%), xinesa (8%), colombiana (7%) i peruana (6,4%).
A la ciutat, cada cop hi ha un interès més gran per aprendre català, com ho demostren les xifres del 2019, quan es va batre un rècord de matriculacions i es van superar les 2.000 inscripcions. La pandèmia de la Covid-19, però, ha fet frenar aquesta tendència a l’alça, i durant el 2020 han disminuït en un 36 % les matriculacions, amb 1.366 persones matriculades a 74 cursos diferents. La major part de nivells estaven programats per fer-se de forma presencial (57), però les mesures de prevenció davant la crisi sanitària, han obligat a impartir gairebé tota l’oferta formativa en línia.
Persones arribades d’arreu del món aprenen a comunicarse en català i s’acosten a la cultura i a l’entorn on viuen. L’objectiu no és només l’aprenentatge de la llengua, sinó també fomentar-ne l’ús des de propostes com les pràctiques lingüístiques en establiments i entitats del programa Voluntariat per la llengua (VxL), així com les activitats vinculades al foment de la lectura i al coneixement de l’entorn, que s’ofereixen regularment a l’alumnat i que amplien espais de relació i de suport. Enguany, totes aquestes propostes també s’han hagut d’adaptar a les mesures sanitàries.
Voluntariat per la llengua
El Voluntariat per la llengua (VxL) és un programa per practicar català a través de la conversa. Es basa en la creació de parelles lingüístiques formades per una persona voluntària, que parla català fluidament, i una aprenenta, que en té coneixements bàsics i vol adquirir fluïdesa. L’equip de dinamització del Consorci acompanya les parelles i en fa el seguiment. Aquesta iniciativa es va iniciar al 2003, i al 2019 es va aconseguir formar un nombre de parelles rècord: 267. Al 2020, tot i la pandèmia de la Covid-19, s’han format 218 parelles, 106 virtuals i 112 presencials.
L’alumnat del CPNL també fa pràctiques lingüístiques en els establiments col·laboradors del Voluntariat per practicar la conversa en català en contextos reals, a més d’establir relacions amb aquesta llengua i fer que augmenti el seu ús a la ciutat. El CNL L’Heura va ser pioner en aquestes pràctiques, que fa des del 2008. L’any 2019, se’n van fer 531 amb la col·laboració de 120 entitats i establiments comercials de Santa Coloma. El 2020 només se’n van poder fer durant els mesos de gener i febrer.
En els darrers anys, s’ha observat una dada molt positiva: les persones estrangeres que comencen en els primers nivells tenen continuïtat en els cursos més elevats.
Atenció a la diversitat
L’alumnat del CNL L’Heura és molt divers i, per això, s’ofereixen cursos adaptats a les necessitats lingüístiques de cada grup; s’imparteixen tots els nivells de llengua, i també es fa per grups diferenciats segons les característiques de la llengua d’origen de l’alumnat: per a alumnes no alfabetitzats, de parla xinesa, de llengües no llatines, i de llengües llatines.
El programa d’acolliment lingüístic ofereix els recursos bàsics d’aprenentatge del català a totes les persones que arriben a Catalunya. Un dels eixos de l’acolliment del CNL és la col·laboració amb altres organismes de la ciutat. Durant el 2019, es van fer cursos amb el Servei d’Ocupació de Catalunya, que han estat valorats com a excel·lents per part dels usuaris, amb les escoles Miguel de Unamuno i Ausiàs March per a les mares i pares, i amb la Fundació Integramenet (curs de català per a personal sociosanitari).
Pla Yingxin: un programa únic i pioner per a la comunitat xinesa
El Pla Yingxin està adreçat a les persones d’origen xinès perquè puguin fer els primers intercanvis de comunicació en català i tinguin les eines bàsiques de coneixement de l’entorn. Va néixer el 2007, i és un projecte únic i pioner a Catalunya. Des d’aleshores, s’hi han inscrit més de 1.650 persones. Als cursos assisteix alumnat molt divers: joves i adults, persones sense estudis i amb estudis universitaris, amb coneixements de xinès mandarí o d'altres dialectes de la Xina, i amb raons per aprendre el català ben diferents.
Des del programa, se’ls hi dissenyen materials didàctics específics, i se’ls organitzen activitats guiades de coneixement de l’entorn que els permetin apropar-se a la llengua i cultura catalanes. A Santa Coloma, les persones d’origen xinès són un dels col·lectius més nombrosos, amb més de 4.300 persones censades.