Entre les mesures engegades per l’Ajuntament per atendre i donar suport urgent a les famílies i les persones de la ciutat amb menys recursos, la lluita contra la pobresa energètica continua sent una prioritat. Actualment, aquesta lluita es realitza, d’una banda, amb ajuts municipals per evitar talls dels subministraments de la llar (aigua, llum i gas) i, de l’altra, amb la intervenció del Servei de Mediació de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), entre la ciutadania i les companyies de subministres, per orientar i donar suport en diferents accions (negociar el deute pendent, recollir les incidències en el tràmit en relació a les companyies, etc.). Pel que fa als ajuts econòmics que atorga l’Ajuntament, la cobertura dels deutes urgents d’aigua, llum i gas, són les prestacions econòmiques més demandades.
Deutes urgents que es cobreixen amb el Fons de Contingència Social
El 2015, l’Ajuntament va gestionar 425 ajuts contra la pobresa energètica que van beneficiar 1.298 persones, les quals per la seva situació econòmica precària no havien pogut fer front als deutes de serveis de l’habitatge. Això representa que gairebé 3 de cada 10 prestacions d’urgència, gestionades l’any passat des del Fons, van ser per garantir els serveis bàsics de les llars colomenques. Aquests ajuts municipals estan regulats pel Reglament de prestacions econòmiques de caràcter social i es realitzen d’acord amb la Llei 24/2015 de la Generalitat. Dos dels requisits més importants per rebre l’ajut són tenir un avís urgent de la companyia d’interrupció de l’aigua, la llum o el gas, i uns ingressos inferiors entre dues i tres vegades a l’indicador de renda de suficiència de Catalunya (IRSC). Aquestes prestacions d’urgència van representar el 27,31% de tots els ajuts socials que l’Ajuntament va afrontar l’any passat amb fons del pressupost municipal. El 2015 es van destinar 358.684,62 € al Fons de Contingència Social.
Com sol•licitar els ajuts
Des del 2012, l’Ajuntament té un reglament que determina els ajuts econòmics i materials per atendre necessitats bàsiques de la ciutadania. S’hi ofereix mediació, mitjançant l’OMIC, per assessorar i acompanyar, si cal, en les tramitacions i en la negociació amb les companyies de serveis. En aquest sentit, també hi ha col•laboració i coordinació amb les entitats socials i ONG que ofereixen ajuts per al pagament immediat dels subministres a famílies en risc d’exclusió. Les persones afectades per aquesta problemàtica poden demanar assessorament a l’OMIC mitjançant una cita prèvia (tel. 93 462 40 90).Les persones que tinguin deutes de llum, aigua o gas han d’anar en primera instància a l’empresa subministradora (Aigües de Barcelona, Endesa, Gas Natural, etc.), per sol•licitar-ne el fraccionament i negociar les condicions de pagament. Una vegada fet aquest tràmit, i en el cas que no s’arribi a cap acord, han de adreçar-se als Serveis Socials Municipals del seu districte o trucar al Telèfon d’Atenció a les Famílies (93 462 40 77) per sol•licitar una entrevista amb la treballadora social. Els professionals faran una valoració del cas, redactaran si escau un informe que acrediti la situació econòmica de la persona afectada i valoraran la proposta d’ajut econòmic per tramitar. En aquells casos en què el tall de subministrament ja s’ha fet efectiu, els Serveis Socials faciliten que les companyies realitzin la reconnexió del servei sempre que el titular de la factura coincideixi amb el del contracte.