El 12 de setembre, més de 15.500 alumnes d’educació infantil (llars d’infants i pàrvuls), primària, secundària obligatòria, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior començaran el curs escolar als centres públics i concertats de la ciutat. La gran novetat és la posada en marxa de l’equipament educatiu del carrer de Sant Carles, que té una escola de primària de dos línies —l’Escola Sant Just— i una llar d’infants —L’Oreneta— també de dues línies (82 places). Amb relació a l’antic centre del mateix nom, la nova Escola Sant Just ha doblat la seva capacitat i acull 450 alumnes en comptes dels 225 que hi havia en cursos anteriors.
L’alcaldessa Núria Parlon va fer públics els canvis a la ciutat en matèria d’educació en el seu discurs de la Festa Major. “Són millores d’oportunitats per als colomencs i les colomenques. En pocs mesos —va dir— començarà l’ampliació de dues línies de l’Escola Serra de Marina i ja s’ha obert el procés per fer realitat la segona fase d’ampliació de l’Escola Riera Alta”.
Un gran centre escolar
Pel que fa al nou conjunt del carrer de Sant Carles, cal assenyalar que ocupa un solar de 3.326,97m² i consta de tres parts. Sobre un aparcament soterrani, construït i gestionat per l’empresa municipal Gramepark, s’ha aixecat un centre d’educació infantil i primària (4.526,94 m²) i una llar d’infants (491 m²), tots dos amb accés diferenciat des del carrer de Sant Carles.
La llar se situa a la planta baixa, amb les aules orientades a l’interior de l’illa i amb accés directe al seu pati exterior. L’escola es distribueix en planta baixa (espais comuns i administratius), planta primera (educació infantil i aules específiques) i planta segona (aules de primària). A la planta soterrani es troba el gimnàs i la pista esportiva. El terrat funciona com a pati de jocs de l’alumnat de primària.
Malgrat la complexitat del procediment d’aquest projecte i les limitacions imposades per l’emplaçament al dens teixit urbà del centre de Santa Coloma, s’ha fet un equipament que supera les superfícies recomanades per la normativa. Cal destacar el gran atri interior de triple alçada, que funciona com a espai comú cobert per a l’escola i que també serà puntualment accessible per a la llar. Aquesta sinèrgia entre equipaments també serà possible amb el menjador i la cuina, que es podran compartir quan la situació ho requereixi.
Amb aquest projecte es vol remarcar la singularitat de l’equipament. En aquest sentit, es va triar un acabat exterior lleuger i durador que, per configuració, colors i reflexions, recorda les onades del mar. Per crear un ambient calmat i acollidor a l’interior, es busca l’efecte de ser dins un gran vaixell de fusta restringint la gama de colors i mitjançant materials que intenten combinar l’adequació a l’ús, la facilitat de manteniment i durabilitat i una qualitat estètica elevada.
Escola d’adults i programes educatius
D’altra banda, els centres públics de formació d’adults iniciaran les seves activitats la setmana vinent i, fins llavors, es troben oberts per completar les matriculacions.
Un altre aspecte rellevant és el Programa d’activitats educatives complementàries, que enguany farà 31 anys. El Programa s’ha presentat als centres docents perquè el professorat s’hi inscrigui. Visites, conferències, excursions, xerrades i tallers són algunes de les activitats proposades, agrupades en blocs temàtics (sostenibilitat, ciències, vida saludable, societat de valors i cultura).
Un altre programa que es desenvolupa a la ciutat és el Pla educatiu d’entorn, que té un fort impacte en la xarxa educativa i social.