La defensa de les polítiques d’igualtat i contra la violència masclista protagonitzen el Ple de febrer

Amb la proximitat de la data del 8 de Març, com a jornada anual internacional reivindicativa per la defensa dels drets de les dones, aquest tema ha estat protagonista a la sessió del Ple ordinari del mes de febrer celebrat aquest dilluns dia 27. També han destacat altres acords entre els temes tractats, com l’adhesió de l’Ajuntament a la futura associació Xarxa de Municipis de l’Economia Social i Solidària, l’aprovació inicial de modificar el Pla General Metropolità al recinte de l’Hospital Esperit Sant per ampliar els seus usos i la informació sobre les gestions que s’estan duen a terme per ampliar a la ciutat els recursos assistencials destinats a la gent gran.

Més polítiques d’igualtat  

A proposta del grup municipal del PSC, el Ple ha aprovat una moció de defensa a les polítiques d’igualtat i contra la violència masclista. Al text es detalla i es denuncia la progresiva disminució des de l’any 2009 de les subvencions estatals que estan destinades a la formació en igualtat i al pressupost per a polítiques d’igualtat i de lluita contra la violència masclista (un 47,6% menys).  
Del govern català, al qual també fa referència la moció, es diu que no inverteix en una xarxa pública d’escoles bressol que afavoreixi les polítiques conciliadores, ja que el 82 % de les persones cuidadores principals dels nens i les nenes de 0 a 3 anys continuen sent les mares, un 7,5 % les àvies i només el 4,8 % els pares. També, es denuncia a l’acord que hi ha una escletxa salarial entre homes i dones i que les dades oficials de violència masclista són esfereïdores: 60 dones van aser assassinades l’any 2015 a tot l’Estat; 50 més l’any 2016, i que en el que portem de l’any 2017 ja són 10 dones mortes més. En aquest sentit, es resalta que l’any passat es van denunciar a Catalunya 679 agressions sexuals i 766 abusos sexuals contra les dones, sobretot joves.   

Aquesta moció amb motiu del 8 de Març ha estat aprovada amb el vots del PSC i Ciutadans, l'abstenció de SOMGramenet i del PP i el vot en contra de Gent d'Esquerres-ICV-EUiA. Aquests dos grups van presentar una altra moció sobre la mateixa qüestió que va ser rebutjada. Com a resultat de l’acord, l’Ajuntament instarà els governs de l’Estat i de la Generalitat a reposar els organismes i les polítiques d’igualtat desmantellades, a recuperar el pressupost destinat a polítiques d’igualtat al nivell del 2009 i a reforçar la prevenció en violències masclistes, especialment antre els joves. També s’hi inclou derogar la Reforma Laboral i aprovar la Llei d’Igualtat Salarial i la Llei d’Usos del Temps.   

En el mateix context, es comunicarà a les plantilles de treballadors i treballadores de l’Ajuntament, de les empreses municipals i dels ens dependents, que el proper 8 de Març hi haurà una aturada entre les 12 i les 12.30 hores amb motiu de la “Vaga de dones” i una concentració reivindicativa en aquest espai de temps a la plaça de la Vila; accions que seran difoses al món empresarial, comercial i laboral de la ciutat perquè s’hi sumi.  

Economia social i solidària

Amb el vots favorables del PSC, SOMGramenet, Gent d’Esquerres-ICV-EUiA i l’abstenció de Ciutadans i el PP, al Ple ordinari de febrer s’ha aprovat l’adhesió de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet com a membre de ple dret a la futura Associació Xarxa de Municipis per l’Economia Social i Solidària. D’aquesta manera, l’Ajuntament referma el seu compromís de recolzar les iniciatives econòmiques i socials solidàries que neixen per l’empenta dels veïns i les veïnes, que no prioritzen el lucre sinó la satisfacció de necessitats i la utilitat social, que s’organitzen de manera democràtica i que estan compromeses amb el medi ambient.

És voluntat d’aquest Ajuntament –es diu en aquest acord- contribuir al creixement de l’economia social i solidària al nostre municipi i fer-ho des del diàleg permanent amb els actors i des de la creació d’espais comuns que ens permetin compartir línies de treball, bones pràctiques, reflexions, activitats i recursos.

Més usos al recinte de l’Hospital


El Ple ha aprovat inicialment, amb el vot a favor del PSC, Ciutadans i el PP, i l’abstenció de SOMGramenet i Gent d’Esquerres, la modificació puntual del Pla General Metropolità (PGM) per a l’ampliació d’usos al recinte de l’Hospital Esperit Sant.

La finalitat d’aquest acord és poder ubicar a l’esmentat recinte, a l’espai ocupat per l’antic pavelló B, ara en desús, un nou centre formatiu ocupacional i professional per incrementar la competitivitat i les oportunitats laborals de la ciutadania. Un centre de polítiques actives de treball que l’Ajuntament vol fer realitat amb una part de l’ajuda econòmica de 15 milions d’euros concedida a la ciutat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) dins de l’Estratègia de desenvolupament urbà sostenible i integrat (EDUSI) de Santa Coloma de Gramenet, que va aprovar la Junta de Govern Local el 22 de desembre de 2015.

Serveis per a la gent gran

En compliment d’un acord anterior del Ple, a la sessió d’avui s’ha informat de les diverses gestions realitzades per a la creació de nous recursos assistencials per a les persones de la ciutat majors de 65 anys.

En aquest punt, un representant de la Plataforma SOS Gent Gran ha informat de les diverses accions dutes a terme per aquest col·lectiu ciutadà i l’Ajuntament per reclamar  del govern de la Generalitat l’apertura del Centre de Dia de la Residència Ramon Berenguer, la posada en marxa de 18 places pendents en aquest centre i la reclamació d’una nova residència pública per a la ciutat.

També s’ha informat del projecte municipal de transformació de l’antic col·legi Miguel Hernández, ara en desús, en un nou equipament de pisos tutelats per a la gent gran, que podria estar en funcionament a finals del 2018.   

Ajuntament i Plataforma han assenyalat que continuaran les accions conjuntes per reclamar els serveis senyalats, i ha quedat palesa la voluntat del Consistori de que continuï la unitat d’acció en aquest tema per millorar els serveis de la gent gran de Santa Coloma. Tots els grups municipals han manifestat la seva voluntat de continuar treballant plegats per aconseguir aquestes millores necessàries per un sector de la població que està en creixement i que actualment supera la xifra de 22.000 persones.

Debat sobre la municipalització  

En el Ple s’han ratificat diversos acords i decrets, entre ells l’inici de la licitació del contracte del servei de neteja dels edificis, dependències municipals i centres docents públics de la ciutat, que ha estat àmpliament debatut pels grups municipals. SOM Gramenet i Gent d’Esquerres s’han manifestat a favor de la municipalització d’aquest servei.   Finalment, l’acord de l’inici de la licitació ha estat aprovat amb els vots del grup municipal del PSC, l’abstenció de Ciutadans i PP, i els vots negatius de GE-ICV-EUiA i SOM.

Mocions aprovades

  • Moció presentada pel grup municipal del PSC amb motiu del 8 de març, Dia internacional de la Dona Treballadora. Amb els vots a favor de Ciutadans, en contra de GE-ICV-EUiA i l'abstenció de SOMGramenet i del PP.
  • Moció presentada pel grup municipal del PP per a la promoció de la "Marca Santa Coloma". Amb els vots favorables del PSC i Ciutadans i en contra de SOMGramenet i GE-ICV-EUiA.