El Passatge Insòlit celebra la seva divuitena edició amb una programació que el posiciona com el festival més rellevant dedicat a les arts del firaire.
El festival se celebrarà durant els dies 21 i 22 d’octubre als Jardins de la Torre Balldovina i a la plaça Pau Casals, amb 13 propostes escèniques de diversos gèneres, així com l’emblemàtica fira, característica molt singular del projecte on el públic es mou lliurement entre paradetes i atraccions per provar les seves habilitats o veure espectacles de curta durada. La majoria dels muntatges són gratuïts i els de pagament tenen preus molt populars: es poden veure els tretze espectacles per només divuit euros.
El Passatge Insòlit celebra aquest mes la seva divuitena edició amb una programació que el posiciona com el festival més rellevant dedicat a les arts del firaire. Amb una clara vocació internacional, i amb l’objectiu d’acostar propostes d’altres països que encara no s’han vist a casa nostra, enguany el cartell proposa espectacles de les companyies Teatri Mobili d’Itlàlia i Dynamogène i Papierthéâtre, les dues arribades de França.
Com a novetat, i per tal de festejar la majoria d’edat, aquest any el Passatge Insòlit inaugurarà el festival deu dies abans del cap de setmana on es concentra el gran gruix de l’activitat. La inauguració anirà a càrrec de la companyia valenciana La Fam, que proposa un espectacle de circ amb el que rendeix un homenatge als circs clàssics de principis del segle XX. Ambulant, la proposta intimista i poètica que gira al voltant de la idea del viatge constant dels virtuosos artistes de l’espectacle, es veurà l’11 d’octubre al Teatre Sagarra.
13 espectacles amb regust firaire
El cartell d’espectacles inclou diversos espectacles de circ i pallassos. A banda del muntatge inaugural, i en la mateixa línia de circ contemporani amb regust clàssic es veurà Zloty, l’espectacle de la companyia Pau Palaus que explica la història de dos personatges, excomponents d’un antic circ ambulant de principis del segle passat, que es queden sense ofici després que una gran tempesta els destrossi la carpa. La posada en escena poètica i potent, amb un gran contacte amb l’espectador, potenciarà la vulnerabilitat d’uns personatges que s’humanitzaran a través de la senzillesa.
També dins de la programació circense arriba des d’Andalusia Ymedio Teatre amb EcO, un espectacle de clown i titelles sense paraules però ple de missatges. Resultat d’un procés de creació que parteix de la improvisació i del joc que permet l’univers del clown, l’espectacle fa partícip al públic que forma part d’aquesta peculiar història des del primer moment.
Pel que fa a la programació de la plaça Pau Casals s’hi veurà Mano viva de la Cia Girovago e Rondella, un malabarista, home-orquesta i faquir, i un funambulista i acròbata que sorprendran al públic amb les seves habilitats. També s’hi ha programat Antípodi, el muntatge de la Cia. Dromosofista on tres personatges conviden al públic a un viatge oníric enmig de símbols que substitueixen les paraules i l’escena és un espai somiat que evoca la metamorfosi de l’existència.
Atraccions i instal·lacions de la fira més autèntica
Durant el cap de setmana que se celebri el Passatge Insòlit, els Jardins de la Torre Balldovina s’ompliran de la ja tradicional i singular fira, un espai públic on el lliure pot moure’s lliurement entre atraccions i instal·lacions per provar les seves habilitats o veure espectacles de curta durada en barraques o petites carpes. La fira també es complementa amb una oferta de menjar i beure en espais on descansar entre un espectacle i un altre.
Enguany dins la fira es tornen a programar dues propostes que són atraccions ja ben conegudes pel públic del Passatge. En primer lloc Dia de pesca de l’Avalot, on sis participants han de demostrar les seves habilitats com a pescaires enganxant les seves canyes als peixos que corren en un circuit ple de desnivells. I en segon lloc Tinglaya d’Antigua&Barbuda, una nòria on els infants estan suspesos en unes cistelles molt particulars i els acompanyants són la peça motora de l’atracció.
Entre les instal·lacions de la divuitena edició es proposa Giravolta de Galiot Teatre, en la qual el públic donarà vida als diferents de contes universals amb mecanismes, artil·lugis, engranatges de fusta i ferro i construïts amb material reciclat com culleres de cuina, molinets de carn, aixetes antigues o eines de fusteria.
També la Cia La Cresta plantarà la seva instal·lació Orkestrònia a Santa Coloma de Gramenet amb una proposta participativa d’experimentació sonora formada per instruments musicals de creació pròpia. Dotze enginys sonors amb els que el públic interactua i experimenta de forma individual.
Per celebrar aquesta nova edició de forma festiva i fresca -i d’una forma atípica al que el Passatge Insòlit té acostumat al públic- s’ha programat a Mama Calypso, que amb L’últim intent amaniran la jornada amb una tragicomèdia cent per cent musical basada en fets reals.
L’amor pel cinema mut
Finalment, amb l’objectiu de treballar al voltant de la pel·lícula centenària Nosferatu, s’ha treballat en la producció de Nosferatu revisat a càrrec de l’Avalot i amb la complicitat del Passatge Insòlit. Des dels inicis, el festival ha apostat pels clàssics del cinema mut, que va ser una atracció de la fira en algunes de les atraccions inicials, com el kinetoscopi d’Edison, que proposava una màquina on hi tiraves una moneda, miraves per un forat i veies una pel·lícula d’aproximadament vint segons de durada: un combat de boxa, un número de trapezi, una dansa escocesa.
Per un espectador actual que veu imatges en moviment a tothora i en tota mena de pantalles, acostar-se a aquests primitius cineastes requereix un esforç. Per tal de contextualitar aquestes creacions, l’Avalot, amb la complicitat del Passatge Insòlit, ha estat treballant sobre una pel·lícula única: Nosferatu de Friedrich Wilhelm Murnau, estrenat a Berlín l’any 1922. L’objectiu és retre homenatge a aquest clàssic del terror fent una proposta escènica i musical al seu voltant i transmetre d’aquesta manera l’amor que senten els impulsors del festival per aquesta pel·lícula.