Amb els seus testimonis, es presenta una sèrie de quatre clips que recullen diferents aspectes molt significatius d’aquell moment: Carrers, Escoles, Mercats i Transports. Les seves veus s’han documentat amb imatges que il·lustren aquella Santa Coloma que evoquen.
L’acte de presentació se celebrarà el proper dimecres 4 de novembre, a les 19 h, a la Sala d’actes del Museu Torre Balldovina (plaça de Pau Casals, s/n). Als assistents se’ls lliurarà un exemplar de l’edició.
Recuperar la memòria històrica
L’edició de “Testimonis d’un record” s’emmarca en el projecte de recuperació, investigació i difusió de la memòria històrica de Santa Coloma de Gramenet que el Museu Torre Balldovina va iniciar l’any 2006. L’any següent, entre d’altres accions, es va enregistrar el testimoni d’una trentena dones colomenques, la majoria nouvingudes, que explicaven la seva experiència i els records que conserven dels anys 50 als 70. Amb la informació extreta de les entrevistes es van treballar quatre temes: Urbanisme–carrers; Ensenyament–escoles; Comerç–mercats i botigues; Transports–autobusos. La informació oral es va completar amb material gràfic (bàsicament fotografies de l’arxiu del Museu) de cara a elaborar-ne audiovisuals, amb la finalitat de recuperar la imatge de la ciutat de Santa Coloma durant els anys del franquisme tardà a través dels testimonis directes que encara hi tenim presents.
L’any 2008 es van produir els quatre audiovisuals (un per cada tema): són uns flaixos de la realitat de la ciutat de finals dels anys cinquanta i fins a la Transició, els quals ens permeten una aproximació més viva als diferents elements subjacents al procés global de lluita i organització popular, i a la descripció de la realitat social i urbana de Santa Coloma.
Aquest any 2009 s’han editat els quatre clips en una edició digital única que porta per títol “Testimonis d’un record a Santa Coloma de Gramenet. Carrers, escoles, mercats i transports”. Aquest DVD està adreçat al públic en general amb la finalitat de generar debat, nous testimonis i completar la informació obtinguda.