10è aniversari de la L9

La línia 9 de metro compleix 10 anys i ho celebra el dia 12 a l’estació Fondo amb diverses actuacions musicals.

El 13 de desembre del 2009 es posava en servei a la nostra ciutat el primer tram de la línia 9 de metro, entre Can Zam i Can Peixauet, llavors amb cinc estacions (Can Zam, Singuerlín, Església Major, Fondo i Can Peixauet, ja que l’estació de Santa Rosa es va obrir al setembre del 2011). Va ser una fita per a la mobilitat quotidiana dels veïns i les veïnes de Santa Coloma, que veien multiplicada la seva accessibilitat en relació amb el conjunt de la metròpoli, i també per a TMB, que operava per primer cop a Espanya un metro automàtic sense conductor.

Per subratllar el desè aniversari de la línia 9, TMB i l’Ajuntament han previst un cicle d’actuacions musicals en petit format al vestíbul de l’estació de metro del Fondo, aquest dijous dia 12, a la tarda. Entre les 18 i les 21 h, hi actuaran Ana Brenes, cantant flamenca, Kristina Vega & Carlos Castillo, duo de rock, i la coral Grans Veus de Santa Coloma. Projecte de referència La inauguració del primer tram del que ara denominem L9 Nord va anar seguida al cap de poc per la de la branca de Badalona (L10 Nord), el juny del 2010, i la connexió de totes dues fins a La Sagrera, el juny del 2010. Començava a fer-se realitat un projecte que, per les seves dimensions (48 quilòmetres, 52 estacions), es perfilava com un dels més ambiciosos al món en transport urbà.

Tot i que el projecte de la L9/10 continua en curs (fa poc se n’ha inaugurat l’estació que fa 31, la de Ciutat de la Justícia, a la  L10 Sud), els deu anys transcorreguts ressalten el caràcter de referent d'aquest metro, per les solucions innovadores i els beneficis que ha aportat.  En tecnologia, la L9 va ser pionera a aplicar el sistema de control de trens sense conductor CBTC de transmissió via ràdio, que és la tendència al món. Pel que fa a la seguretat, han estat els primers d'Europa amb porta frontal d'evacuació. 

També van destacar llavors la separació física entre les andanes i la zona de vies mitjançant portes automàtiques sincronitzades amb les portes dels trens i la inexistència de cabina de conducció un espai que ocupen amb naturalitat les persones viatgeres encuriosides i les peculiaritats de la infraestructura, amb túnels de dos nivells i estacions tipus pou. 

Des del primer moment l'acollida va ser molt favorable i així ho confirmen els estudis de satisfacció: nota global de 8,36 (L9/10 Nord), per sobre de la mitjana de 7,73 per al conjunt de la xarxa (dades de l'any 2018). 

Pel que fa a la demanda, el conjunt de la línia 9/10 Nord registra mensualment unes 850.000 validacions de mitjana. L’estació de la L9 Nord a Santa Coloma amb més entrades des de l’exterior és la de Can Peixauet, amb unes 88.000 mensuals, mentre que La Sagrera és clarament la més freqüentada com a punt d’enllaç amb les línies 1 i 5 de metro i els trens de Rodalies.