Santa Coloma de Gramenet, 25 d’octubre de 2012.- En el marc de les mesures que està executant l’Ajuntament de Santa Coloma per prioritzar el benestar de les persones amb menys recursos, el proper 5 de novembre es posa en marxa el Telèfon d’Atenció a les Famílies, un nou servei d’atenció social a la ciutadania per donar resposta d’una manera integral, àgil i centralitzada a les demandes socials de la població –en cas de manca d’habitatge o pèrdua, per sol·licitar beques-menjador, cobrir necessitats bàsiques d’alimentació i d’educació, assistència en menjadors socials, entre d’altres. L’alcaldessa d’aquesta ciutat, Núria Parlon, ha presidit l’acte de presentació als mitjans d’aquets nou servei, acompanyada pel tinent d’alcalde de Benestar Social i Famílies, Raül Moreno.
El Telèfon d’Atenció a les Famílies estarà en funcionament les 24 hores, els 365 dies a l’any, per atendre les necessitats de la ciutadania en qualsevol moment de l’any. Per una banda, en l’horari diürn –de 9 a 14 h- l’atenció serà personalitzada; dos professionals de Serveis Socials atendran les trucades i gestionaran les peticions, donant dia i hora amb un assistent social o derivant la gestió a l’àrea pertinent. Fora d’aquest horari, un contestador automàtic recollirà les peticions, que seran ateses al dia següent via telefònica. Així mateix, s’ofereix una adreça de correu electrònic que permetrà que les persones amb discapacitat auditiva puguin demanar atenció en qualsevol moment del dia (atenciofamilies@gramenet.cat ).
La crisi econòmica ha fet augmentar la demanda d’ajuts socials per part de les famílies colomenques i, en aquest sentit, la demanda d’atenció dels Serveis Socials municipals. Per donar resposta a aquesta situació, una de les mesures és aquest nou servei que, segons l’alcaldessa “vol ser un instrument més per millorar l’atenció a les famílies en general, que neix amb l’objectiu d’acompanyar-les de la millor manera possible, i per reforçar l’atenció i els ajuts a les famílies que més ho necessiten ”. L’objectiu de la iniciativa és simplificar els processos, agilitzar les gestions de petició d’ajuts diàries i aclarir els requeriments i dubtes de les persones d’una manera centralitzada i immediata; també està pensada especialment per aquelles persones amb problemes per desplaçar-se fins les cinc Oficines d’Atenció a les Famílies (ODAF) que hi ha a la ciutat, sobretot gent gran, persones amb fills petits o colomencs amb mobilitat reduïda.
De l’1 de gener al 30 de setembre d’enguany, segons dades facilitades pel regidor Raül Moreno, s’han atés, de manera presencial o per telèfon, a les oficines ODAF colomenques un total de 25.102 persones, i com a resultat s’han fet 115.774 entrevistes. “Les situacions –segons el regidor- són molt variades i les famílies són ateses personalment amb més rapidesa en funció de la valoració d’urgència que fan els professionals de les oficines”.
Quan trucar al Telèfon d’Atenció a les Famílies
- Per sol·licitar una entrevista amb un professional dels Serveis Socials Bàsics; per a informació i orientació sobre necessitats socials diverses i per a la petició d’ajuts socials (d’alimentació, manca o pèrdua habitatge, educació, lleure, etc.)
- Per saber quin és l’equip social de la ciutat que ens ha d’atendre
- Quan ja tenim equip assignat i volem demanar nova data de citació
- Per donar avís quan no podem acudir a una cita programada
Mesures per garantir el benestar social de les famílies
Durant aquest 2012, el govern municipal ha posat en marxa un conjunt de mesures per ajudar les famílies que pitjor ho estan passant en el marc econòmic actual. Destaquen, entre d’altres:
- Per al pressupost 2012 es va incrementar un 15 % les aportacions al Fons de Contingència Social (1,2 milions d’euros en total), per ajudar persones sense recursos; en concret en cas d’avís de desnonament d’un habitatge, tall de subministres –aigua, llum i gas- necessitats bàsiques d’alimentació i roba, entre d’altres.
- Reglament de prestacions econòmiques de caràcter social, aprovat en el Ple Municipal del 26 de març de 2012, amb l’objectiu de facilitar la gestió d’ajuts adreçats a les famílies.
- Protocol per prevenir la pèrdua a atendre situacions de manca d’habitatge: aprovat per Junta de Govern local el 27 de març de 2012. Es tracta d’un protocol específic per a la concessió de prestacions i ajuts econòmics d’urgència social destinats a prevenir la pèrdua o atendre situacions de manca d’habitatge, i que s’inclou en el Reglament de prestacions econòmiques de caràcter social mencionat anteriorment.
- Reforç del Servei d’Atenció a la Infància i Adolescència vulnerable, a partir d’un convenir amb els Centres Oberts de la ciutat –signat el 15 de maig de 2012- per doblar l’assignació per plaça/any de nens i joves en risc d’exclusió social a la ciutat–de 320 a 750 euros.
- Conveni amb Càritas Diocesana per crear l’Oficina d’assessorament i suport a les famílies colomenques en risc de desnonament. Signat el 12 de juny de 2012.
*US ADJUNTEM ARXIU AMB LES DADES D’ATENCIÓ REGISTRADES A LES OFICINES ODAF DE SANTA COLOMA, DE GENER A SETEMBRE DE 2012 I UNA FOTOGRAFIA DE L’ACTE DE PRESENTACIÓ D’AVUI.