L'Ajuntament aprova de forma inicial un nou pressupost per garantir els serveis a la ciutadania

El ple municipal d'octubre també ha donat llum verda al PAM (2024-2027) com a nou impuls per continuar construint una Santa Coloma millor.

El ple ordinari d'octubre ha aprovat inicialment el pressupost general de la corporació (Ajuntament i societats municipals) que ascendeix a 170.690.509,89 euros, uns 22 milions més que en el del 2023.

El pressupost de l'Ajuntament té com a principal objectiu garantir el bon funcionament dels serveis públics municipals. És l'eina de gestió mitjançant la qual la corporació assigna els recursos disponibles a les diferents línies de despesa, i serveix per planificar, programar, controlar i fer el seguiment i avaluació de les actuacions municipals.

En el pressupost per al 2025, la implementació de noves taxes, una mínima actualització d'algunes figures tributàries i la formalització de nou endeutament permeten a l'Ajuntament presentar uns comptes que refermen una aposta social i educativa contundent destinada a millorar el benestar dels veïns i les veïnes de la ciutat.

En aquest sentit, la proposta que s'ha presentat al plenari destinarà prop del 54% a polítiques de serveis socials, promoció social, igualtat, educació, neteja, manteniment, seguretat ciutadana i habitatge. Serveis Socials és l'àrea a què es destina més despesa, un 15,2%; seguida de Neteja i Manteniment, amb un 13,2%; Educació, amb el 10,2%; i Habitatge i Seguretat Ciutadana, amb més d'un 7% cadascuna.

La proposta pressupostària ha estat definida seguint els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030, compromís de les Nacions Unides, que inclou polítiques a favor de les persones, el planeta i la prosperitat.

Destí de la despesa

Baixant al detall de les partides, cal destacar els 28 milions d'euros per a la neteja de l'espai públic (vies, places, parcs i edificis) i les actuacions fitosanitàries de lluita contra les plagues, més els 2 milions que s'assignen al manteniment de la via pública.

Les actuacions en polítiques educatives són de les que augmenten respecte a l'any anterior. Es destinaran més de 4,5 milions d'euros a la gestió del servei municipal d'escoles bressol, actualment amb 9 centres, mitjançant la societat municipal Bressolgramenet SA. Amb aquesta dotació es garanteix el servei municipal incloent la part del cost no subvencionada per la Generalitat de Catalunya com és la parella educativa.

En aquesta àrea es gestionen els programes de planificació educativa per import de quasi un milió d'euros; concretament, el programa de reutilització de llibres i l’adquisició d'ordinadors per import de 675.000 euros i el programa d'agents cívics per import de 218.000 euros.

Es reforcen especialment les activitats destinades a la infància i joventut, com ara la reobertura del centre Rellotge XXI i les activitats de casals infantils.

Les polítiques socials continuen sent les protagonistes als comptes municipals. Es destinen 4,5 milions d'euros a la prestació del servei d'atenció domiciliària, mantenint-se congelats els preus públics, i es preveu una dotació de 3,6 milions d'euros per atendre situacions d'emergència i vulnerabilitat habitacional.

Es dona continuïtat també als programes destinats a ampliar el parc d'habitatge municipal amb els convenis amb SAREB i la Fundació Habitat 3, l'edifici dotacional de l'antiga escola Miguel Hernández i l'adequació de locals per convertir-los en habitatge social.

La societat municipal Grameimpuls SA gestionarà programes de formació ocupacional i emprenedoria per import de més de 14 milions d'euros, i es destinaran 805.000 euros al Pla Local d'Ocupació.

També augmenta la dotació per a activitats esportives, cicle festiu, festes de barri, programes del Teatre i Auditori, i les destinades als centres cívics i casals.

Es mantenen les inversions

Pel que fa a les despeses d'inversió, inicialment es preveu que arribin als 7 milions d'euros, sent les accions més significatives la posada en marxa del conveni signat amb l'AMB per a la promoció d'habitatge a la ciutat; les adquisicions d'habitatges pel sistema de tanteig i retracte, la renovació del parc de contenidors de residus i el projecte del Refugi de Biodiversitat de la llera del riu Besòs.

Aquestes actuacions complementen les inversions ja programades durant els exercicis anteriors, i actualment en fase d'execució, com són la nova comissaria de la Policia Local, la rehabilitació del pavelló del Raval, la finalització de les urbanitzacions dels carrers de Sants i la Vinyals, la implementació del pla d'umbracles i refugis climàtics a les escoles o les campanyes de reparació i manteniment del paviment.

Nou PAM 2024-2027

El pressupost aprovat és plenament coincident amb les accions i propostes recollides del procés participatiu del Pla d'Acció Municipal (PAM) 2024-2027 que, una vegada finalitzat i definit al Fòrum Ciutadà, establirà les prioritzacions per aquest mandat.

Precisament aquest darrer plenari ha aprovat el Pla d'Acció Municipal 2024-2027, l'instrument de planificació estratègica que l'Ajuntament posa en marxa a l'inici de cada mandat, on es perfilen les accions que l'equip de govern es compromet a dur a terme durant els 4 anys de legislatura. Inclou els reptes socials, econòmics, ambientals, culturals i organitzatius per fer de Santa Coloma una ciutat més resilient, saludable, eficient i inclusiva, amb una millora contínua de la qualitat de vida de les persones que hi resideixen. 

L'Ajuntament ha organitzat un procés participatiu amb més de 5.600 participacions ciutadanes i més de 1.430 propostes ciutadanes que ha permès concretar una proposta de PAM en 6 eixos, 77 objectius i 447 accions, per tal d'assolir 6 grans prioritats de ciutat: Reducció de les desigualtats, Educació de qualitat, Igualtat de gènere i Ciutat Plural, Acció climàtica, Ciutats i comunitats sostenibles i Aliances per assolir els objectius.

Un PAM basat en els ODS

L'Ajuntament veu en l'àmbit local un entorn d'oportunitat per a l'assoliment dels ODS i expressa el seu compromís basant el PAM en aquests objectius essencials per preservar l'estat de benestar de Santa Coloma.

A més, el PAM té un caràcter transversal que cal acabar de definir i coordinar amb altres instruments de gestió que ha posat en marxa l'Ajuntament, com ara l'Agenda Urbana.

El PAM recull accions per treballar en favor de les famílies; perquè la gent gran tingui qualitat de vida i pugui passar el major temps de la seva vida a casa seva amb autonomia; la millora de les instal·lacions educatives; contra l'abandonament escolar; per donar un oci en valors a infants i joves; per una igualtat plena de gèneres; per l'erradicació de la violència masclista; per una ciutat sostenible i saludable mediambientalment; per uns carrers ordenats, ben estructurats i nets; pel dret a l'habitatge i nou model energètic; per fomentar totes les oportunitats professionals i d'emprenedoria possibles; per una ciutat encara més segura, més cívica i més solidària; i per un ajuntament més proper a la ciutadania.

Regulació dels habitatges d'usos turístics

Els allotjaments turístics poden causar afectacions a les comunitats alterant el descans i la convivència veïnal. L'Ajuntament va suspendre durant un any els tràmits per atorgar noves llicències de habitatges per a ús turístic: hotels, pensions, albergs i residències de col·lectius.

Santa Coloma compta ara amb 46 llicències d'apartaments turístics i un edifici tipus aparthotel de 15 apartaments. Els darrers anys s'han rebut noves peticions que podrien distorsionar el mercat local de l'habitatge, generar una crisi habitacional, incrementar els preus del lloguer i donar lloc, per tant, a un procés de gentrificació.

Per tot això, el consistori considera necessari regular-los per donar resposta a les problemàtiques que poden plantejar.

I en aquesta línia d'actuació el ple ha aprovat la Modificació del pla d'usos urbanístics com a nou marc legal que fixa que els pisos turístics que vulguin obtenir llicència ho hauran de fer en edificis unifamiliars i fora dels eixos comercials. En el conjunt de la ciutat està prohibida la seva implantació en blocs de pisos residencials, a excepció dels barris de Safaretjos i Llatí. Allà, però, s'estableix una distància mínima de 300 metres entre habitatges d'usos turístics. També es fixa aquesta distància en cas que es vulguin obrir pisos turístics agrupats en un edifici únic en qualsevol punt de la ciutat.

Nova taxa de residus

El Ple ha aprovat també la nova taxa per cobrir part del cost de la recollida i trasllat dels residus domiciliaris. La Directiva de la Unió Europea 2008/98/CE i la Llei 7/2022 obliga tots els municipis espanyols a disposar d’una taxa específica i diferenciada com a implantació d’un sistema de pagament per generació de residus.

Dins de les diferents modalitats d’implementació de la taxa, l’Ajuntament ha optat per l’opció més econòmica quant a la gestió vinculant-la al cabal d’aigua contractat a les llars. Els titulars d’un contracte de subministrament domiciliari d’aigua potable pagaran a través de la companyia subministradora aquesta nova taxa que dividirà la seva quota entre el nombre de rebuts que es giren en un any, en el cas de Santa Coloma entre 6 rebuts.

S’han confeccionat diferents trams, però la majoria de domicilis pagaran els dos primers, o 82,14 euros o 152,64 euros a l’any. En la seva aplicació hi haurà descomptes o reduccions per fer separar residus amb aportacions a la deixalleria (fins un  màxim 14%), per cada persona de la llar amb un grau de dependència igual o superior del 75%, per a les persones beneficiàries del cànon social, i estaran exemptes aquelles persones que es trobin en situació d’exclusió residencials o de vulnerabilitat social.

Es tracta d’una aprovació provisional, per tant, aquesta proposta estarà exposada al públic durant 30 dies hàbils, i oberta a poder incorporar aquelles propostes que els grups  municipals presentin  durant les converses i negociacions que s’impulsin des de l’equip de govern.

Reelecció de la Síndica

El Ple ha aprovat la reelecció de la Pepa González Lara com a Síndica Defensora de la ciutadania. La Defensora de la Ciutadania és una institució que, amb independència i objectivitat, vetlla per la defensa i el respecte dels drets de les persones davant l’administració municipal. Pepa González va ser nomenada com a síndica l’any 2018 en un primer període. Amb la reelecció, continuarà exercint aquesta funció per 5 anys més.

Mutació de terreny per a la construcció d’un nou institut

En la sessió ordinària d’octubre, el plenari ha aprovat definitivament la mutació demanial d’una finca de superfície 5.229,12 m2, situada a l’avinguda de la Generalitat, 187-213, a favor de la Generalitat de Catalunya per a la creació d’un institut d’educació secundària, les noves instal·lacions de l’Institut Santa Coloma, ‘el 9’.

Declaració institucional

A més, a la sessió plenària s’ha fet lectura de la declaració institucional en el marc del Dia Mundial de la Infància 2024.

Mocions

S’han aprovat les mocions següents:

Moció de suport al Correllengua 2024, presentada per Esquerra Republicana de Catalunya i Partit Socialista de Catalunya.

Moció per reclamar mesures de prevenció, detecció i suport a la salut mental i addicions, presentada per Esquerra Republicana de Catalunya i Partit Socialista de Catalunya.

Esmena a la totalitat d'Esquerra Republicana de Catalunya a la moció par al trasllat i acollida d'immigrants il·legals fora d'Espanya presentada per VOX.

Moció per a l'aprofitament del cabdal d'aigües termals, presentada per Partido Popular i Partit Socialista de Catalunya.

Moció sobre la retirada de cables de telefonia a les façanes dels edificis, presentada per VOX, Partit Socialista de Catalunya i Partido Popular.