El canal de queixes i suggeriments rep més de 2.300 comunicacions ciutadanes

S’ha resolt el 93% dels expedients i el 70%, dins del termini de resposta d'un màxim de 45 dies. Gairebé un 75% de les peticions de la ciutadania colomenca ja es tramiten per canals telemàtics.

Com cada any, per aquestes dates, la unitat de Relacions Institucionals de l’Àrea d’Alcaldia, que és la responsable de gestionar el Programa de queixes, suggeriments i demandes d’actuació (QUI), en coordinació amb Assumptes Generals i l'Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC), ha presentat el balanç d’actuació de 2023.

Durant l’any passat, el canal de queixes i suggeriments de l’Ajuntament va rebre 2.336 comunicacions per part de la ciutadania i les entitats entre queixes, suggeriments i demandes d’actuació, una xifra superior a la de l’any anterior, quan se’n van rebre 2.006, que suposa un augment de l’ús d’aquest canal superior al 10% respecte al 2022.
De les comunicacions ciutadanes rebudes, els serveis municipals implicats en la gestió del QUI han resolt el 93% dels expedients que se'n deriven, fet que demostra l’eficàcia d’aquest canal de comunicació municipal al servei de la ciutadania. Es mantenen les xifres positives pel que fa al temps de resposta als requeriments ciutadans: un 70,47% de les peticions es van respondre dins el termini de compromís ciutadà, que és d’un màxim de 45 dies.

Contacte directe amb la ciutadania

El canal de queixes, suggeriments i demandes d’actuació (QUI) és un programa d’atenció a la ciutadania que recull, coordina i dona resposta a totes les comunicacions que presenten les persones físiques i jurídiques a l’Ajuntament, mitjançant els diferents canals de contacte institucionals.

A través d’una aplicació informàtica, s’obre un expedient quan es rep una comunicació i, en la seva resolució, participen totes les unitats administratives i tècniques implicades en la temàtica plantejada. L’expedient es tanca quan es dona resposta a la petició formulada.

El QUI és, per tant, un servei públic pensat perquè la ciutadania pugui fer arribar a l’Ajuntament tot allò que li preocupa i aquells aspectes que es poden millorar tant de la ciutat com dels serveis municipals.

Si una persona particular, empresa i/o representant d’una institució, entitat o associació, vol comunicar una queixa, suggeriment o demanda d’actuació, pot fer-ho a través del formulari a www.gramenet.cat/quis, presentant una instància a l’OIAC o registrant-la, si es disposa de signatura digital, a l’apartat de «Tràmits» del mateix web municipal. Per a més informació sobre el programa QUI, el seu servei i funcionament, podeu accedir.hi directament des d'aquest web.

Àmbits d'actuació

El 27,91% de les comunicacions ciutadanes rebudes al 2023 tenen a veure amb el manteniment de la via pública, parcs i jardins, però aquestes han disminuït un 4,4% respecte al 2022. Per volum de comunicacions, les relacionades amb contenidors, recollida de mobles i trastos vells i neteja (Serveis Urbans) representen el 12,93% i també han baixat un 3%; sobre seguretat, circulació i molèsties de llocs d’oci (Policia Local), són el 12,93%; i les de llicències d’obres, activitats i disciplina urbanística, l’11,60%.

També han minvat les comunicacions ciutadanes sobre robatoris o ocupacions il·legals i han augmentat les queixes per molèsties relacionades amb bars, restaurants i habitatges particulars.

S'han incrementat de forma significativa les peticions d’inspeccions en habitatges i comunitats privades, i també les demandes d’actuació contra les plagues a causa dels efectes de les altes temperatures de l’estiu passat.

Seguiment de la comunicació

La ciutadania que fa arribar la seva queixa, suggeriment o demanda d’actuació via formulari del web municipal pot fer el seguiment en línia de l’estat de la seva comunicació, amb el número de tràmit i la contrasenya que se li fa arribar automàticament per correu electrònic quan la tramita.

D’aquesta manera, s’ha donat compliment al compromís 68C (Revisar el circuit QUI per poder oferir dades de manera automàtica i permanent sobre el temps de resposta i la traçabilitat) que contemplava el Pla Municipal 2020-2023.