Aquesta dimarts 23 s’ha presentat al Centre d’Art Can Sisteré el Pla estratègic de Turisme per a la ciutat de Santa Coloma de Gramenet, un document que és considerat el full de ruta per posar en marxa accions de promoció turística d’aquesta ciutat. L’alcaldessa Núria Parlon ha presidit l’acte, acompanyada per la regidora de Promoció de la Ciutat, Susana Abelló, i el diputat delegat de Turisme de la Diputació, Ramón Riera.
El Pla de promoció turístic forma part de les actuacions previstes en el PAM (Pla d’Acció Municipal) de l’actual mandat (2011-2015) i contempla el turisme com una activitat que fins ara no s’havia desenvolupat a Santa Coloma, tot i els seus atractius i les seves potencialitats.
Ha estat un dels objectius de l’Ajuntament, des de l’inici d’aquest mandat, en què es va crear per primera vegada una regidoria específica per la Promoció de la Ciutat, posar en valor els punts d’interès gastronòmics, culturals, comercials i de natura que té Santa Coloma per aconseguir atreure l’interès turístic, dins i fora de la ciutat. Amb aquesta finalitat, en els darrers mesos Santa Coloma ha estat present en les fires més importants de turisme que s’han celebrat a Barcelona i l’any passat també al festival d’arquitectura Open House. S’han editat unes guies i fulletons divulgatius, “Fes-la teva”, “Guies de butxaca”, “Estudies a Santa Coloma de Gramenet?”, i s’han ofert a la ciutadania vàries rutes turístiques, com “Santa Coloma com mai l’has vist” (que va haver d’ampliar el programa per la demanda de visitants, i que oferia visites teatralitzades amb la col·laboració d’actors i actrius locals), o les visites amb audio-guia organitzades pel Museu. Amb la mateixa finalitat, al maig de 2013, es va crear un portal web de turisme de Santa Coloma (www.gramenet.cat/promociociutat), així com la presència a les xarxes socials com al facebook Gramenet Turisme i al twitter @grametur.
També per activar l’economia local
A la presentació, l’alcaldessa hi ha destacar que “en un moment de crisi social i econòmica com l’actual, el desenvolupament turístic de la ciutat pot ser una línia important per generar riquesa, donar valor afegit als recursos i potenciar llocs de treball, alhora que pot ser un element important per a la generació d’una identitat compartida i per a l’augment de la cohesió social”. Per a Núria Parlon, “Santa Coloma s’ha de posicionar com a destinació turística diferenciada perquè té punts d’interès patrimonial, una reconeguda oferta esportiva i cultural i perquè ofereix una gastronomia de qualitat i un comerç de proximitat amb una oferta àmplia i diversa capaç de competir amb l’entorn metropolità”.
El Pla estratègic de turisme ha estat elaborat amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, que promou l’interès turístic de la província. Al document, s’hi destaca que s’han de dur a terme noves accions per impulsar la Santa Coloma més turística; entre aquestes, destaquem la instal·lació de punts d’informació turística a les biblioteques, crear dues noves rutes (una gastronòmica i l’altra per la Serralada de Marina i el riu Besòs), instal·lar senyalització turística a la via pública i fer nous itineraris per a vianants, així com l’edició d’un plànol turístic amb tota la informació de llocs d’interès i d’equipaments públics.
La dimensió del projecte de fer de Santa Coloma de Gramenet una ciutat també turística requerirà, segons el mateix pla, de la complicitat i col·laboració de diversos sectors. En aquest sentit, es preveu la creació d’una Taula de Turisme, que estarà integrada per representants de tots els àmbits amb incidència significativa en el turisme local, tant del sector públic com privat.