Aquesta tarda s'ha posat el marxa la nova estació de l’L9/L10 de Santa Rosa, situada a mig camí entre les estacions de Can Peixauet i Fondo del ramal de Santa Coloma, i s'ha obert al públic la nova plaça per on s'accedeix a l'estació. La inauguració ha estat presidida pel conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Lluís Recoder, i l'alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon.
L'estació se situa a l’avinguda dels Banús, entre el carrer d’Irlanda i el carrer de Banús Baixa, i donarà servei a uns 7.600 viatgers al dia a l’entorn del barri de Santa Rosa. Amb la de Santa Rosa ja són 12 les estacions en funcionament d’aquesta línia, entre la Sagrera, Can Zam i Gorg.
L’execució de la nova estació també ha comprès la transformació d’una àrea del barri de Santa Rosa, que abans acollia edificis, en un gran espai obert d’ús públic, la qual cosa ha dilatat la seva estrena respecte de la resta d’estacions del ramal.
L'alcaldessa Núria Parlon ha destacat que el projecte en el seu conjunt -plaça i estació- "és un important pas endavant en la millora de la mobilitat i accessibilitat dels veïns i veïnes als serveis i equipaments del barri, més cohessió i millor qualitat de vida de la ciutadania; i alhora suposa el neixement d'una nova centralitat per Santa Coloma que potenciarà el dinamisme comercial de la zona". A més, l'alcaldessa ha anunciat un nou pla de mobilitat que implicarà "millores en la xarxa d'autobusos i de l'espai públic amb l'objectiu d'aconseguir una ciutat més amable".
Millora de la mobilitat
A banda de facilitar l’accés a equipaments i centres sanitaris, educatius i comercials del barri, la nova estació també servirà per millorar la mobilitat dels veïns de la zona amb el centre de Barcelona, a través de l’intercanviador de la Sagrera, que permet la correspondència amb l’L1, l’L5 i Rodalies. Finalment, també millorarà la comunicació urbana dins de Santa Coloma de Gramenet, afavorint la connexió amb transport públic entre tots els barris que recorre la línia.
Com a la resta del tram en servei, per aquesta estació circularan trens cada 6 minuts, entre les 5 i les 24.00 hores, de dilluns a dijous, fins a les 2.00 h els divendres, i les 24 h els dissabtes. Es tracta de trens de la sèrie 9000 que es caracteritzen per presentar una estructura lleugera, tecnologia avançada de conducció automàtica i garantir un elevat estalvi energètic.
Característiques de la nova estació
L’estació és de tipus pou i s’ha construït a 44 metres de profunditat des de l’accés a nivell del carrer fins a l’andana inferior. Disposa d’un únic accés a peu pla a l’avinguda dels Banús amb al carrer d’Irlanda per a comunicar amb el vestíbul. Per a connectar els diferents nivells de l’estació, 6 ascensors de gran capacitat recorren els 36 metres que separen el vestíbul de la preandana. A més, 2 ascensors més petits per a persones amb mobilitat reduïda enllacen el vestíbul amb les andanes de l’estació, salvant els 44 metres de profunditat totals.
El vestíbul, d’uns 300 m2 de superfície, disposa de 4 màquines de venda de bitllets i 7 validadores, una de les quals per a persones amb mobilitat reduïda. L’accés, situat a l’avinguda dels Banús amb el carrer d’Irlanda, comunica mitjançant escales fixes i mecàniques amb el vestíbul principal, situat a un nivell inferior, a 6 metres de profunditat, on s’ubiquen els ascensors de gran capacitat que comuniquen amb la preandana. Per la seva banda, les andanes s’han construït en diferents nivells, no en paral·lel. Així, pel nivell inferior circulen els trens en sentit Can Zam, i pel superior, en sentit La Sagrera.
Una nova plaça per a l’ús ciutadà
Les obres de construcció han inclòs la urbanització d’un sector d’uns 3.500 m2 de superfície, abans destinat a edificis, que ara s’ha recuperat per crear un gran espai d’ús públic. Aquesta àrea, sota la qual s’ubica el vestíbul i les andanes de l’estació de Metro, es caracteritza per la forta pendent existent, de manera que la intervenció urbana s’ha dissenyat tenint en compte les particularitats de la morfologia del terreny.
En aquest sentit, a la part més elevada de la plaça s’ha construït una gran plataforma que es connecta amb els nivells inferiors mitjançant escales. Així, s’hi pot accedir a peu pla des del carrer d’Irlanda i mitjançant escales des del carrer dels Banús.
Aquesta àrea, destinada al descans i lleure, disposa de tres línies de bancs lineals i individuals i queda separada del carrer d’Irlanda i el carrar dels Banús per murets de pedra. A més, s’ha habilitat un espai destinat als jocs infantils i una zona verda, amb plantacions d’arbustos i altres espècies vegetals.