L’Ajuntament de Santa Coloma ratificarà en una propera sessió del Ple Municipal la moratòria en la concessió de llicències per a l’obertura de noves activitats de restauració i recreatives a la ciutat. La mesura consisteix, en termes generals, en la suspensió temporal d’un any en la concessió de llicències per a l’obertura de noves activitats de restauració i recreatives. La moratòria es posa en marxa per portar a terme un estudi que determini la capacitat de les diferents zones de Santa Coloma per abarcar més obertures d’instal·lacions de bars i restaurants, i un dels punts destacats serà l’anàlisi de l’ocupació que es realitza a la via pública amb les terrasses.
La moratòria, al detall, afectarà tant a l’atorgament de llicències d’edificació, reforma, rehabilitació o enderrocament de construccions, d’instal·lació o ampliació d’activitats i llicències d’obertura i ús, i d’altres autoritzacions per a establiments destinats a activitats relacionades amb la restauració i activitats recreatives previstes en el decret 112/2010, de 31 d’agost, pel qual es va aprovar el Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives. Aquest reglament afecta als locals ubicats en els carrers de menys de 12 metres d’amplada.
Aquesta moratòria forma part del programa d'actuacions que duu a terme l'Ajuntament per millorar la seguretat, el civisme i la convivència a la ciutat. La mesura es posa en marxa amb l’objectiu de poder conciliar els interessos de les activitats econòmiques i l’oci dels clients, amb els descans dels veïns i veïnes.
L’alcaldessa de la ciutat, Núria Parlon, destaca que la mesura té l’objectiu “d’afavorir la conciliació de la convivència i l’exercici de les activitats pròpies d’una ciutat activa i dinàmica com Santa Coloma, i procurar fer compatible els usos dels espais públics i dels establiments amb el necessari descans de la ciutadania”.
Acabar amb el desequilibri d’usos
En els darrers quatre anys, s’ha registrat un important nombre de llicències tramitades de noves obertures d’activitats relacionades amb la restauració i l’oci, que suposen el 20 % de les existents. Aquest fet ha suposat un augment de les queixes veïnals relacionades amb les molèsties de sorolls que es generen dins i fora d’aquests locals, agreujades en els darrers anys per l’entrada en vigor de la llei del tabac.
Alhora aquest increment ha provocat un desequilibri d’usos en determinades zones de la ciutat, que actualment registren una gran quantitat de bars i restaurants i locals d’oci en pocs metres quadrats.
En aquest sentit, l’alcaldessa recorda que “l’Ajuntament continua treballant perquè s’assoleixi una diversitat d’usos de tot tipus i defugir de la sobredimensió de cap activitat, i alhora per garantir el descans de les persones, treball que es reforçarà amb l’estudi que posem en marxa”.
Mesures per garantir la convivència i el descans veïnal
Als darrers mesos, l’Ajuntament ha reforçat les mesures per garantir el civisme i la bona convivència ciutadana en relació amb els establiments del sector de la restauració i de l’alimentació. Destaca, recentment, del decret de limitació horària d’obertura o tancament d’aquells establiments que han registrat queixes i/o denúncies per molèsties veïnals reiterades; es tracta d’uns trentena de locals reincidents, distribuïts als districtes III, IV, V i VI que han ocasionat molèsties per no tancar o obrir a l'hora que marca la normativa, permetre que a l'entrada de l'establiment es produeixi soroll, consum no controlat de begudes alcohòliques, no tenir condicionat el local per evitar molèsties al veïnat, o ser un lloc on de manera freqüent es produeixen alteracions de l'ordre públic, etc.
En aquest sentit, Núria Parlon ha dit que “l’Ajuntament i la Policia Local, amb la col·laboració de la ciutadania i dels Mossos d'Esquadra, vetllen pel seu compliment, i l’evolució de cada establiment determinarà la finalització o no de la restricció de l’horari”, i afegeix que “per sobre de tot, hem de garantir que s’acompleixin les normes i el dret de tots els ciutadans i ciutadanes a viure amb tranquilitat”.
Per altra banda, s’acaba de prorrogar sis mesos més el decret de limitació horària a establiments d’alimentació i autoservei de menys de 150 m2, que va entrar en vigor al setembre de 2011, als districtes V i VI (barris Santa Rosa, Raval, Safaretjos i Fondo).
També, continua en marxa el reforç del programa per a millorar el control d’activitats comercials -en vigor des del novembre de 2011- i que està prestant especial atenció a tots els aspectes que, sent competència municipal, tenen a veure amb el compliment de la normativa legal, els drets dels consumidors i consumidores, i la seguretat alimentària, entre d’altres. Aquesta mesura es va afegir al Pla especial de millora urbana per a la regulació d’usos comercials, en vigor des del 8 de setembre de 2011, que té per objectiu el fet de promoure la creació de noves activitats comercials en aquells espais de la ciutat que es considerin idonis, per les seves característiques urbanístiques o de serveis, i per la relació entre l’oferta i la demanda comercials.
Més mesures els darrers anys:
- Modificació de l’Ordenança d’Ocupació de la Via Pública: es va introduir l’article 5è. (bis) per prohibir expressament el consum de begudes alcohòliques en espais públics, una mesura aprovada al Ple municipal de juny de 2009.
- Pla regulador de les autoritzacions de terrasses, vetlladors i mobiliari auxiliar, que va suposar la modificació ordenança d’ocupació via pública, i que va ser aprovat per Ple el 29 novembre 2008.
- Aprovació de l’Ordenança sobre soroll i les vibracions a Santa Coloma al Ple el 18 de desembre de 2006