El projecte de creació d’una línia de molt alta tensió (MAT), entre Sentmenat i Sant Just Desvern passant per Santa Coloma de Gramenet, ha motivat l’obertura d’un expedient d’infracció a l’Estat espanyol per part de la Direcció General de Medi Ambient de la Comissió Europea (CE). Aquest organisme qüestiona l’impacte ambiental de transformar la línia elèctrica existent de 220 kW de potència en una de 400 kW en un territori on, d’una banda, hi ha espais naturals protegits, i, de l’altra, una de les zones més poblades del país com és l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Ara s’obre un període de dos mesos en què el Govern central haurà de facilitar la informació sobre el projecte MAT perquè la CE pugui decidir si continua amb l’expedient.
Fa més de dos anys que diversos col·lectius ciutadans, partits polítics i Ajuntament s’oposen al traçat de la línia que vol tirar endavant Red Eléctrica de España (REE) i també a la construcció d’una subestació al costat del Cementiri municipal, molt a prop de les Oliveres i Can Franquesa. El Govern de la Generalitat i la resta de municipis de l’AMB s’hi han pronunciat i consideren que la MAT no és necessària.
Com a resultat dels diferents actes reivindicatius protagonitzats per la població i de les gestions realitzades per l’Ajuntament, incloent-hi una entrevista que l’alcaldessa Núria Parlon va mantenir el passat mes de maig amb el president de REE, José Folgado, les obres de la subestació al costat del Cementiri estan paralitzades. L’alcaldessa va acordar amb el president de REE l’aturada dels treballs i un termini de quatre mesos per trobar-hi una solució consensuada. La setmana passada, REE va fer arribar una proposta de modificació del traçat de la línia, però l’Ajuntament l’ha considerada insuficient perquè no justifica, entre altres aspectes, que s’hagi d’endegar la instal·lació de la infraestructura.
L’alcaldessa ha demanat ara a REE, entre altres coses, que ampliï el termini de paralització acordat; que redacti un estudi d’impacte ambiental; que tingui en compte el procediment d’infracció obert per la Comissió Europea, i que tot aquest procés es porti a terme com més aviat millor perquè l’analitzi la comissió tècnica conjunta ja creada. En la seva petició a REE, l’alcaldessa remarca la voluntat de l’Ajuntament en el sentit que les conclusions que s’acordin es posin en coneixement dels grups polítics municipals i de les entitats socials i veïnals de Santa Coloma «perquè tot el procés de discussió es faci amb total transparència i control públic».
L’Ajuntament, a més de mantenir l’oposició al projecte, té oberts diferents fronts de negociació que recolzin els objectius de Santa Coloma. En aquest sentit, el 8 de juliol, l’alcaldessa es va entrevistar a Brussel·les amb responsables de la Direcció General de Medi Ambient de la CE per obtenir informació sobre la situació de les diverses peticions fetes per l’Ajuntament colomenc destinades a aturar els projectes de la MAT. Davant l’última mesura presa per la CE —l’obertura d’un expedient d’infracció a l’estat pel projecte MAT—, Núria Parlon ha dit que «ens felicitem per aquesta acció de l’organisme europeu perquè és un petit guany en una llarga batalla. És el guany dels colomencs i les colomenques, de les seves entitats, de la comissió NO A LA MAT, dels que hem fet pinya per aturar el projecte».