Una de les conseqüències que ha provocat la crisi sanitària i econòmica que ha originat la Covid-19 ha estat l'augment de la demanda ciutadana d'atenció social.
Han estat moltes les persones que, per tenir ocupacions precàries o en l'economia submergida o per patir una situació familiar conflictiva, han perdut els pocs recursos econòmics de què disposaven i s'han vist obligades a demanar ajuda a l'Ajuntament. A la nostra ciutat, en tan sols quatre mesos, de març a juny, els Serveis Socials municipals han atès 4.475 persones, i el 28% d'elles eren usuàries per primera vegada.
Quan el 14 de març es va decretar l'estat d'alarma, l'Ajuntament va posar en marxa una sèrie de mesures organitzatives per assegurar la prestació a la ciutat dels serveis essencials, garantint en paral·lel la salut dels treballadors i treballadores municipals. A Santa Coloma són moltes les persones que, des de diferents àmbits, reben ajuda social. D'una banda, hi ha el col·lectiu de persones grans o en situació de dependència, que necessiten durant tot l'any un suport per cobrir les seves necessitats bàsiques, com la compra d'alimentació o medicaments, la neteja de l'habitatge o la seva higiene personal. Més de mil persones són usuàries de el servei d'atenció domiciliària.
Cobrir necessitats bàsiques
Durant l'estat d'alarma, s'han seguit prestant aquestes ajudes, reajustant les freqüències de l'atenció presencial a domicili i mantenint el contacte telefònic amb les persones usuàries. A causa de la impossibilitat de sortir de casa de moltes persones sensibles, durant els últims mesos el servei d'àpats a domicili ha crescut un 60% respecte als mateixos mesos de l'any passat. En total, s'han lliurat 103.044 menjars (8.862 al menjador social, 75.282 en take away -una lliurament de menús per dos dies- i 18.900 àpats a domicili per a gent gran).
En paral·lel, s'han lliurat 400 targetes pre carregades perquè altres tantes famílies poguessin realitzar la compra en supermercats de la ciutat. la inversió inicial de l'Ajuntament en aquest tema va ser de 20.000 €, i la quantitat serà ampliada en els propers mesos fins a 240.000 € per poder atendre aquesta demanda.
També, 695 famílies s'han beneficiat de lots d'aliments (distribuïts per la Creu Roja, ACAU i Càritas).
S'han repartit 1.200 lots cada mes, el que representa un 27% més que l'any passat per aquestes mateixes dates.
Alimentació infantil
Durant l'etapa de confinament, garantir l'alimentació infantil ha estat una prioritat. S'han repartit 4.000 targetes moneder als nens i nenes beneficiaris de les beques menjador de primària i 86 targetes més per a escolars de secundària, ambdues concedides per la Generalitat, per un import de 1.624.200 €. I l'Ajuntament ha invertit en aquest concepte 88.400 € en 325 targetes moneder per a beques de menjador de les escoles bressol.
Altres 467 targetes moneder (per un import total de 63.512 €) han estat destinades per la Generalitat als centres oberts de la nostra ciutat.
Altres ajudes socials
D'altra banda, per a pal·liar la situació econòmica de les famílies els ingressos depenien d'empreses que han hagut de fer EROS o ERTOS, l'Ajuntament ha avançat 294 ajudes de 400 €, que seran retornats per les persones sol·licitants, el que ha suposat una despesa inicial de 117.000 €.
En els últims quatre mesos, s'ha atès també a persones sense llar, a les que s'ha proporcionat allotjament i alimentació. S'han comptabilitzat un total de 83 casos d'aquest tipus i en la seva atenció l'Ajuntament ha invertit 162.000 €.
Serveis Socials de l'Ajuntament
Per contactar amb els Serveis Socials de l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet s'haurà de sol·licitar cita prèvia en qualsevol d'aquests tres telèfons: 93 462 40 68/93 462 40 77/93 462 40 88
Horari:
De dilluns a divendres, de 9 a 14 hores.
També, es pot sol·licitar entrevista per correu electrònic, a l'adreça: ebas4@gramenet.cat