Consells per a les rebaixes d'hivern

El comerç de proximitat ens ofereix en aquest període una oportunitat per adquirir a bon preu diversos productes i serveis.

Com és habitual en aquestes dates, l’OMIC (Oficina Municipal d'Informació al Consumidor)  fa unes recomanacions útils perquè les vostres compres a les rebaixes d'hivern siguin un any més, satisfactòries. Aquest període de rebaixes va començar el 7 de gener i s'acabarà el 6 de març (ambdós inclosos)

L’OMIC recorda que les rebaixes suposen únicament una reducció del preu dels productes, però no de la seva qualitat, ni dels drets de les persones consumidores. Els establiments poden decidir si volen fer rebaixes o no, però si les fan han de complir un conjunt de requisits.
La durada de la campanya de rebaixes d’hivern ha de ser com a mínim d’una setmana i com a màxim de dos mesos.

Conceptes bàsics

Els productes rebaixats han de ser els de temporada i no poden estar deteriorats o tarats. És obligatori exhibir sempre el preu de temporada, el rebaixat, o el percentatge de descompte que s’hi aplica.

Els comerços poden decidir lliurement el seu règim de canvis o devolucions. Per aquest motiu convé informar-se sobre la possibilitat de canviar el producte abans d’adquirir-lo, així com dels temps i la forma en què es faran aquestes operacions. Si l’establiment accepta els canvis o les devolucions en època de rebaixes,ho ha de fer al preu realment pagat pel consumidor si es tracta d’un producte comprat abans de les rebaixes.

Recomanacions útils

  • Intentar trobar allò que es  vol comprar en els comerços més a  prop de casa. Segur que ho trobem a preus interesants.
  • Fer una llista dels productes que interessen, d’acord amb el nostre pressupost.
  • Comparar preus. El preu rebaixat ha de constar sempre al costat del preu
  • no rebaixat, tant a l’aparador com a l’interior de l’establiment.
  • Examinar el producte. Ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que té
  • a preu no rebaixat i  no ha de tenir defectes.
  • Diferenciar entre vendes de rebaixes i les vendes en liquidació, de saldos i les ofertes. Els productes rebaixats han d’estar diferenciats de la resta.
  • Si les  targetes de crèdit son forma de pagament habitual,  també s’ha d’admetre aquest sistema per pagar els productes rebaixats.
  • No comprar amb compulsió. Llegir detingudament les etiquetes, les instruccions d’ús dels productes.
  • Demanar i conservar el tiquet de compra. És la garantia del producte.
  • També cal conservar els catàlegs comercials i la publicitat. Son vinculants.
  • Els productes rebaixats han de ser conformes i no tenir tares o defectes.
  • L’establiment no té l’obligació de canviar un producte que es trobi en perfecte estat, tret que ho anunciï. Si en temporada es podia canviar, també en rebaixes.
  • Recordar que tots els comerços disposen de fulls oficials de reclamació/denúncia.

 També podeu accedir a les recomanacions de l'Agència Catalana del Consum clicant aquest enllaç.