El projecte pilot de serenes i serens es va iniciar al març de 2019, amb un equip de 18 persones de Santa Coloma, amb l'objectiu de millorar la sensació de seguretat i bona convivència als carrers. Després del seu primer any en funcionament, la valoració d'aquesta iniciativa, que gestiona l'Ajuntament en col·laboració amb l’empresa municipal Grameimpuls, és molt positiva. L’alcaldessa, Núria Parlon, ha destacat que els serens i serenes han contribuït a la tranquil·litat i al bon veïnatge a la nostra ciutat: «Estic orgullosa del seu treball i obstinació per convertir-se en una figura útil i molt ben valorada».
La percepció de la ciutadania respecte a aquest nou servei també ha estat molt bona. Així ho demostra el increment constant de l'nombre de persones usuàries.
Per aquest motiu, s'ha decidit mantenir el programa, millorant aspectes de l'edició anterior, per continuar adaptant les funcions d'una figura rescatada de l'passat a les noves demandes de la ciutadania.
Nou equip
Al gener, es va incorporar un nou equip de 18 serens i serenes, a través d'un pla d'ocupació, i després d’haver superat el procés de selecció i formació de personal habituals en Grameimpuls. Recordem que es tracta d'un projecte social d'ocupació dirigit a persones aturades de llarga durada més grans de 45 anys i residents a la ciutat. Treballen en parelles distribuïdes pels sis districtes de la ciutat, i en estreta coordinació amb el cos de la Policia Local i els serveis municipals de Via Pública, Neteja, Medi Ambient i Residus, però sense interferir mai en les competències pròpies dels mateixos. Així doncs, en cap cas intervenen directament en situacions relacionades amb activitats delictives, robatoris o emergències greus com, per exemple, un incendi, fets que tenen de comunicar als cossos de seguretat i emergències.
Balanç en xifres
Durant el seu primer any, les serenes i serens han realitzat un total de 18.763 actuacions. D'aquestes, 1.862 (el 10%) han estat de suport directe a la ciutadania com, per exemple, acompanyaments a persones durant la nit per tornar a casa o anar a una farmàcia, atenció a aquelles que es troben perdudes o desorientades, especialment gent gran o persones amb capacitats diferents, orientació a turistes que visiten la ciutat, etc. una xifrasimilar d'actuacions, 2.013 (11%), ha estat vinculada a la detecció d'incidències a l'espai públic, com el control de al bon funcionament de l'enllumenat públic, de els nivells de soroll o la supervisió de l'mobiliari urbà i dels parcs i jardins de la ciutat, per comprovar que les papereres, senyals de trànsit, bancs i contenidors, entre d'altres, estan en bones condicions.
Però destaquen, amb diferència, les actuacions de detecció d'incidències en l'àmbit de la neteja i els residus, amb 14.628 parts (78%), entre els quals sorprèn el gran número destinat a la detecció de l'abandonament de mobles i trastos vells al carrer (7.663). Per això, des de l'Ajuntament es torna a demanar civisme i es recorda que hi ha un servei habilitat a aquest efecte, gratuït, i que es pot sol·licitar per telèfon (tel. 93 385 73 12). La resta d'actuacions en aquest àmbit estan vinculades amb carros de ferralla abandonada, residus especials o sacs d'enderrocs.
El Servei de serenes i Serens també ha participat en esdeveniments multitudinaris, com les festes de barri, els festivals Rock Fest i Tomorrowland, la Festa Major, Cap d'Any i la nit de Reis, amb 125 actuacions de suport a el Pla de Seguretat dels mateixos. en aquest àmbit, destaca la seva col·laboració en la prevenció de la violència masclista en els espais d'oci, on han exercit un paper important d'acompanyament a les dones que s'han sentit incomodades o assetjades.
També, s'han realitzat 135 intervencions al Pla d'Estiu de Seguretat i Civisme, amb controls de soroll, de comportaments molestos en espais cívics o d'incivisme per abandó de residus i molèsties veïnals. Balanç molt positiu de el servei de serenes i serens en el primer any de funcionament El nou equip es va incorporar al gener, i està format per 18 persones aturades majors de 45 anys
Han realitzat un total de 18.763 actuacions, el 78% vinculades a incidències en l'àmbit de la neteja
Telèfon de contacte
674 21 37 77
Horari: cada dia, de 23.30 a 6.30 h